Denne uka fikk Rv. 4 prosjektet i Statens vegvesen startordre fra Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik: Start planleggingen av den nordligste strekningen av Rv. 4 Oslo-Mjøsbrua med sikte på byggestart så tidlig som mulig.
Statens vegvesen skiver i en pressemelding at de mener det er flere grep som gjør det mulig å gjennomføre en effektiv og god planlegging av den ulykkesutsatte riksvegen med stor trafikk.
- Dette er mange utfordringer som skal løses underveis for å lage en robust og god plan i møtet mellom riksveg, naboer og overordna spørsmål som jordvern, miljø, framkommelighet og byutvikling, sier planleggingsleder Jon Rabben Lundby i Statens vegvesen, Rv.4/E16 Valdres i meldingen.
Vegvesenet ønsker derfor en dialogbasert planlegging sammen med høringspartene for å unngå tidkrevende innsigelser. Erfaringene fra Skype og Teamsmøter i koronatiden gjør at det blir enklere å gjennomføre nødvendige avklaringsmøter underveis i planleggingen.
- Får vi til dette kan vi jobbe parallelt med flere av planene, sier Rabben Lundby.
Tradisjonell vegplanlegging kan være tidkrevende med korrespondanse og innsigelser mellom fylkeskommunen, fylkesmannen, NVE og vegmyndighetene. I tillegg skal naboene som blir berørt av den nye vegen få skikkelig behandling.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg