Foran fra venstre: Maskinsjef Lars Nyløkken, UCO, adm dir Jostein Stormo, UCO, salgsrepresentant Kristian Lamøy, Skjetne Maskin og Hugo Stormo, fagansvarlig stormaskiner og moduler i UCO.

Nordens første helelektriske teleskoptruck

UCOs avdeling i Oslo har fått levert Nordens første heleelektriske teleskoptruck, en Faresin 6.26.

Trucken er laget i Italia og tilpasset nordiske forhold. Adm direktør Jostein Stormo i UCO forteller at trucken er tatt inn til Norge av Skjetne Maskin. Representanter for UCO og Skjetne Maskin har vært ved fabrikken og sett til at trucken er modifisert slik at den passer våre forhold, blant annet ved å ha varme i hytta og på hydraulikktanken og egnete hjul.

Faresin 6.26 er en batteridrevet (som betyr utslippsfri og tilnærmet støyfri) teleskoptruck på fem tonn med seks meters løftehøyde, løftekapasitet på 2,6 tonn, fart på 15 km/t og firehjulsdrift.

Den første trucken skal straks leveres til kunde i Oslo-området. Stormo sier at UCO har bestilt ytterligere to slike trucker. På sikt vil denne typen truck bli tilgjengelige for kunder over hele landet.

Trucken kan kjøres fire timer sammenhengene og holder åtte timer ved normal bruk. Ladetiden fra null til 100 prosent er 3,5 timer.

– Vi ønsker å ta en ledende posisjon innen miljø og da er det gledelig å kunne møte etterspørselen med en slik flott maskin. Dette er en type maskin som de fleste byggeplasser vil ha bruk for til lossing/lasting og intern logistikk. Med et økende krav om utslippsfrie byggeplasser er denne maskinen en god kandidat for jobben. Vi opplever at flere og flere kunder ser verdien av å investere i et bedre miljø og vi forventer at flere av entreprenørene vil ha behov for denne typen maskin fremover. Vi ønsker å skifte ut flere av våre fossildrevne maskiner med elektriske og det starter jo med et kundebehov, sier Jostein Stormo.