Flertall i Stortinget for Hardangerbrua

En samlet transport- og kommunikasjonskomité i Stortinget går inn for at Hardangerbrua blir bygd. Fremskrittspartiet vil ikke ha bompenger, men helstatlig finansiering.

Komiteen avga torsdag sin innstilling til det svært omfattende prosjektet, som i utgangspunktet har en kostnadsramme på vel to milliarder 2005-kroner. Det er lagt opp til at prosjektet skal gjennomføres i perioden 2010 til 2015. Dermed er det klart at Norge får en av verdens lengste hengebruer, noe stortingsrepresentantene mener kan være en attraksjon i seg selv. Fra Bruravik til Brimnes Brua skal erstatte dagens ferjeforbindelse mellom Bruravik og Brimnes i Ulvik og Ullensvang kommuner i Hardanger. Den blir en tofelts hengebru med gang- og sykkelvei. Hovedspennet blir på 1.310 meter. Brutårnene blir 186 meter høye. Seilingshøyden under brua er planlagt til 55 meter. I tillegg til bru omfatter prosjektet også 2,4 kilometer tunnel og 800 meter vei. Finansieringsplanen går ut på at vel 1,4 milliarder kroner skal komme fra trafikantene i form av bompenger. Forskuddsinnkrevingen av bompenger er satt til rundt fem og et halvt år fra prosjektet er godkjent av Stortinget og fram til trafikkåpningen. Etterskuddsinnkrevingen er satt til om lag 15 år, slik at samlet bompengeperiode blir minst 20 år. Frp med merknader Frp sier også ja til Hardangerbrua, men har flere kritiske merknader i innstillingen, blant annet at den nåværende kostnadsrammen er mer enn fordoblet i forhold til den opprinnelige finansieringsplanen. Partiet er også imot at 66 prosent av totalbeløpet i finansieringsplanen skal dekkes inn gjennom bompenger. Frp gjentar sitt prinsipielle syn om at staten skal finansiere nødvendig og nyttig infrastruktur innen samferdselssektoren.