Johan Arnt Vatnan (t.v) og Øyvind Moshagen, skal lede Nye Veiers to utbyggingsporteføljer. 

Nye Veier endrer struktur- deler porteføljen i to

Nye Veiers struktur med fire utbyggingsområder omdannes til to utbyggingsporteføljer som skal ledes av de to tidligere prosjektdirektørene Johan Arnt Vatnan og Øyvind Moshagen.

I sine organisasjoner får Johan Arnt Vatnan og Øyvind Moshagen prosjektsjefer som blir ansvarlige for utbyggingsprosjektene. Utbyggingsporteføljene støttes av en matriseorganisasjon som tar ansvar for tidligfase/planlegging, kontrahering og fremtidig drift, skriver Nye Veier i en melding.

Administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier.

- Inndelingen blir mindre avhengig av geografi heretter, og skal bidra til mer enhetlig tilnærming til det vi gjør og mer læring og erfaringsutveksling på tvers. Vi fornyer og effektiviserer organisasjonen for å styrke posisjonen som endringsagent i samferdselssektoren, forklarer administrerende direktør Anette Aanesland.

Aanesland halverer nå størrelsen på egen ledergruppe, og etablerer en forsterket ledelse på nivået under.

Mer strategisk ledelse

– Vi gjør dette for å oppnå større grad av strategisk oppmerksomhet i ledergruppen og vil samtidig redusere omfanget av rapportering og tidsbruk på pågående operative saker. Vi skal fortsatt ha en flat struktur innenfor en matriseorganisering, fremhever Aanesland.

Ledergruppa

Fra 18. mai blir Nye Veiers ledergruppe seende slik ut:

* Administrerende direktør, Anette Aanesland.

* Økonomi, finans og virksomhetsstyring, Nils Ravnaas.

* HMS, HR og seriøsitet, Asbjørn Aadnevig.

* Planlegging og drift, Finn Aasmund Hobbesland.

* Kontrakt og marked, Bjørn Børseth.

* Utbyggingsportefølje 1, Johan Arnt Vatnan.

* Utbyggingsportefølje 2, Øyvind Moshagen.

Porteføljene

I Utbyggingsportefølje 1, under Vatnans ledelse, ligger følgende strekninger:

E18 Dørdal-Tvedestrand – E18 Rugtvedt – Dørdal, E18 Langangen – Rugtvedt, E6 Kvål – Melhus, E6 Kvænangsfjellet, E6 Ulsberg – Vindåsliene, E6 Kvithammer – Åsen, E6 Ranheim – Værnes, E6 Korporalsbru – Gyllan og E6 Gyllan – Kvål.

Moshagens utbyggingsportefølje består av disse strekningene:

E39 Mandal øst – Mandal by, E39 Kristiansand vest – Mandal øst, E6 Kolomoen – Arnkvern, E6 Arnkvern – Moelv, E6 Moelvkrysset, E6 Storhove – Øyer, E6 Roterud – Storhove og E6 Moelv – Roterud.

– Tidlig fase enda viktigere
Alle øvrige prosjekter, det vil si prosjekter i tidligfase, vil ledes av planlegging og drift, inntil de er modnet frem, og da overføres til en av de to porteføljene, skriver Nye Veier i meldingen.

Aanesland forklarer at Nye Veier skaper en organisasjon hvor tidlig fase blir enda «tyngre» og viktigere.

– Vi har alltid sagt at det er i tidlig fase gevinstene kan hentes ut. Da må vi organisere oss deretter. Organisasjonen skal også synliggjøre betydningen av å arbeide enda mer med klima og miljø. Dette blir et eget strategisk område innenfor planlegging og drift, sier hun.