Anette Aanesland. Foto: Nye Veier

På tide å gire om

Våre barnebarn er de som skal bruke veien. Da må vi bygge for dem.

Anette Aanesland

Administrerende direktør
Nye Veier AS

Vi lever i spesielle tider. For enkelte er dagene mer travle enn aldri før, mens andre opplever at alt stopper opp. Det er i perioder som dette at bevegelse blir ekstra viktig.

I Nye Veier er vi opptatt av å holde hjulene i gang. Vi følger nøye med på myndighetenes anbefalinger angående koronaviruset, men inntil videre opprettholder vi våre byggeprosjekter. På kort sikt er det viktig for befolkningens trygghet og velferd at folk er i arbeid og varer er i produksjon.

I et lengre perspektiv handler det om å investere i infrastruktur for fremtiden. Nye Veier leverte nylig sitt innspill til kommende Nasjonal transportplan (NTP). Den blir landets veikart for investering i samferdsel for perioden 2022 – 2033. Offentlige investeringer er avgjørende for nåtid og fremtid. Eksempelvis vil forbedret transport øke næringslivets konkurranseevne, og øke tilgang på arbeidskraft i distrikter og tettsteder utenfor storbyene.

Det at jeg leder et veiselskap skal ikke være hovedmotivasjon for å snakke positivt om vei. Vi bygger ikke infrastruktur for oss selv, men for kommende generasjoner. De vil kreve at vi gjør alt i vår makt for å gjøre det så bærekraftig og helthetlig som mulig. Da må vi få mer trafikksikker vei ut av hver krone, med lavest mulig klimagassutslipp. Vi er godt i gang, og nå girer vi om. Som en stor, statlig aktør er vi ansvarlige for å bidra til et økende tempo for grønn omstilling.

Oppsummert ønsker vi å utvikle veistrekninger som kan tilfredsstille følgende mål:

· Enklere reisehverdag for trafikanter og økt konkurranseevne for næringslivet​

· Mer trafikksikker vei for pengene​

· Effektiv bruk av ny teknologi​

· Nullvisjon for drepte og hardt skadde​

· Bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål

FNs bærekraftsmål og verdens klimamål er vår felles arbeidsplan for å oppnå en bedre fremtid for både mennesker, natur og økonomi. Alle må gjøre det de kan for å redusere fotavtrykket dersom vi skal nå klima- og bærekraftsmålene. Dette gjelder også oss i veibransjen.

Som ny administrerende direktør i Nye Veier har jeg ønsket å bevare selskapets rolle som utfordrer. I februar lanserte vi en såkalt SMART firefelt. Dette er en firefelts motorvei som utnytter og optimaliserer vegarealet, slik at totalbredden reduseres fra 23 til 19 meter. Dette kutter både kostnader, arealbeslag og klimagassutslipp. Ny teknologi vil ytterligere bidra til at en veldig sikker vei blir enda mer trafikksikker, ved hjelp av digitale skilt som automatisk reduserer fartsgrensen dersom en bil får motorstans og må stå langs veiskulderen.

Imidlertid er ikke svaret alltid firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. For flere av strekningene vi beskriver i vårt innspill til Nasjonal transportplan, ønsker vi å ruste opp ulykkesbelastede 80-soner til 90-sone med midtrabatt og forbikjøringsfelt – såkalt 2/3-felts vei. Vi har derfor bedt myndighetene om økt fleksibilitet i veibyggingen for å få mer trafikksikker vei for pengene.

Som byggherre har Nye Veier unike muligheter til å endre anleggsbransjen ved at vi kan stille krav og skape incentiver. Dermed kan vi bidra til utslippsreduksjoner, og vi kan aktivt bidra i overgangen til en mer sirkulær økonomi. Vi kan også stille funksjonskrav som gir innovasjon, og gi bonuser til leverandører som strekker seg enda lengre enn forventet for å bidra til måloppnåelse.

I vårt innspill til Nasjonal transportplan foreslår vi å sette av to milliarder til innfasing av fossilfrie anleggsplasser. Beløpet tilsvarer ca. én prosent av den totale byggekostnaden for strekningene vi har vurdert. Det er en pris vi mener det er verdt å betale. Miljødirektoratets rapport Klimakur 2030 fremhever at det er stort potensial for reduksjon av klimagassutslipp i byggefasen av infrastruktur, ved å benytte ulike former for fossilfri teknologi. Vi arbeider også med nye metoder for å ta hensyn til naturmangfold og andre kvaliteter som tradisjonelt har vært utfordrende å tallfeste.

Fremover blir det enda viktigere å utfordre det etablerte. Statlige aktører må bruke sin innkjøpsmakt for å få leverandørene til å tilby de mest klimavennlige løsningene. Vi må stille krav til utslippsreduksjon i prosjektene, og etablere gode målesystemer. Dette har vi begynt med, og vi øker kravene over tid. Et konkret eksempel er at Nye Veier nå krever CEEQUAL-bærekraftsertifisering av våre anleggsprosjekter.

Det er ikke bare i byggefasen vi kan bidra til å nå klimamålene. Nye Veier støtter målet om elektrifisering av veitransporten. Med ytterligere innfasing av nullutslippskjøretøy, vil fremtidens kjøretøypark medføre vesentlig reduserte utslipp.

Til sist en personlig refleksjon: Trenger vi veier i fremtiden? Næringslivet trenger å styrke sin konkurranseevne, og distrikter og tettsteder utenfor byene trenger økt tilgang på arbeidskraft. Det skjer fremdeles for mange ulykker i Norge, og vi vil ha begrensede midler for å bygge mer trafikksikker vei i fremtiden. Norge trenger utvilsomt infrastruktur, men denne må utvikles mer kostnadseffektivt og med et lavere klimafotavtrykk enn før. Vi må derfor drive grønn innovasjon i anleggssektoren for å omstille samfunnet i mer bærekraftig retning, og leverandørene våre vil merke at de må levere på klima og miljø for å vinne Nye Veiers kontrakter. Mitt svar er derfor: Vi trenger veier for fremtiden.