Statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet sier at OPS-selskapet som blir valgt for Sotrasambandet kommer til å inngå kontrakter med entreprenører, leverandører og rådgivere for gjennomføring av utbyggingsprosjektet, og de forventer å se norsk deltagelse, både fra rådgivende ingeniører og entreprenører for utførelsen av arbeidene. Foto: Krf

Departementet om Sotrasambandet: - Vil være tidkrevende å begynne arbeidet med ny gjennomføringsmodell nå.

Stortingsrepresentant Ruth Grung fra Arbeiderpartiet uttalte nylig overfor Byggeindustrien at hun er overrasket over at samferdselsministeren ikke vil ta politisk grep rundt OPS-konkurransen for Sotrasambandet og dele det opp slik at norske entreprenører kan ta på seg oppdraget. Samferdselsdepartementet svarer med at d et vil være tidkrevende å begynne arbeidet med ny gjennomføringsmodell nå.

Grung har stilte nylig spørsmål til samferdselsminister Knut Arild Hareide om å gjøre om på OPS-konkurransen for Sotrasambandet og dele det opp slik at norske entreprenører kan ta på seg oppdraget.

Hun skrev:
«Koronarestriksjonene gjør det heller ikke mulig å prekvalifisere utenlandske firma som har meldt interesse for OPS-Sotrasambandet innen rimelig tid. Det må være overkommelig å dele opp prosjekter i 3-4 totalentrepriser. Vil ministeren omgjøre OPS'en for Sotrasambandet og dele det opp slik at egne entreprenører kan ta på seg oppdraget, og sikre at det kommer tidligere ut i markedet enn ved en OPS?»

Knut Arild Hareide skrev i sitt svar at han viser til at prekvalifisering til konkurransen og konkurransegjennomføringen for Sotrasambandet ikke vil bli forsinket som følge av koronakrisen.

«Aktørene har allerede levert inn søknader om å bli prekvalifisert, og søknadene er nå til vurdering hos byggherren Statens vegvesen. For øvrig vil jeg vise til at denne konkurransen gjennomføres med forhandlinger. Dette er etter Statens vegvesens vurderinger en velegnet konkurranseform for å ivareta dagens usikkerhet knyttet til koronakrisen.»

Overrasket
Grung ble overrasket over at han lente seg på fagetaten og ikke vil ta politisk grep.

– Vil regjeringen stå ansvarlig for at et utenlandsk selskap står for utbygging mens norske fagarbeidere og ingeniører ikke har arbeid, yrkesfagelever ikke får læreplass samtidig som regjeringen leter etter andre avbøtende tiltak? spør hun.

– Frp har signalisert tydelig i lokale medier at de ikke støtter OPS-organisering av Hålogalandsvegen, og jeg håper de vil gjøre det samme når det gjelder Sotrasambandet. Sammen med Frp kan vi få flertall i begge de to siste store OPS-forslagene, legger Grung til.

- En formålstjenlig organisering
Statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet svarer nå via en e-post til Byggeindustrien at regjeringen mener at OPS (offentlig-privat samarbeid) er en formålstjenlig organisering av utbygging, drift og vedlikehold av deler av transportinfrastrukturen, hvor dette kan bidra til kostnadseffektiv prosjektgjennomføring og innovasjon.

– Regjeringen har foreslått, og Stortinget har sluttet seg til, at rv. 555 Sotrasambandet i Hordaland blir gjennomført som OPS-prosjekt. Statens vegvesen er byggherre for Sotrasambandet, og har arbeidet godt og grundig i flere år med å forberede OPS som gjennomføringsmodell for prosjektet. Det vil være tidkrevende å begynne arbeidet med ny gjennomføringsmodell nå. Prosessene med prekvalifisering til konkurransen og konkurransegjennomføringen for Sotrasambandet vil ikke bli forsinket som følge av koronakrisen. Aktørene har allerede levert inn søknader om å bli prekvalifisert, og søknadene er nå til vurdering hos byggherren Statens vegvesen. I lys av dette er det ikke en god ide å endre på gjennomføringsmodellen nå, utdyper Noresjø.

Hun peker på at det at det denne gangen er fire utenlandske OPS-selskaper som har meldt sin interesse for OPS-kontrakten, ikke betyr at det ikke kan bli benyttet norske entreprenørselskaper og norsk arbeidskraft.

– OPS-selskapet som blir valgt for Sotrasambandet kommer til å inngå kontrakter med entreprenører, leverandører og rådgivere for gjennomføring av utbyggingsprosjektet, og vi forventer å se norsk deltagelse, både fra rådgivende ingeniører og entreprenører for utførelsen av arbeidene, legger Noresjø til.