Arkivfoto: Vidar Knai / SCANPIX

KVU: Nok godskapasitet rundt Oslo – men noen utfordringer på bane

Samferdselsdepartementet har fått utredet alternative løsninger for godsterminal i Oslofjordområdet. Den viser at fremtidens behov samlet sett er dekket.

– Framtidens godstransport skal være effektiv, sikker og miljøvennlig. Før vi legger fram ny Nasjonal transportplan skal vi avklare viktige spørsmål som utredningen tar opp, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Konseptvalgutredningen (KVU) om terminalstruktur i Oslofjordområdet er utarbeidet av Samferdselsdepartementets transportvirksomheter. Den viser at det er nok terminalkapasitet i Oslofjordområdet, når en ser vei, sjø og bane i sammenheng – men kapasitetsutfordringer for gods på jernbane.

Utredningen anbefaler en trinnvis utvikling av godsterminalen på Alnabru i Oslo. Hauerseter ved Gardermoen vil være det mest aktuelle stedet for en eventuell framtidig avlastningsterminal, går det fram av KVUen.

– Konseptvalgutredningen reiser store og viktige spørsmål om tiltak for godstransporten i Oslofjordområdet, særlig for jernbanetransport av gods. Før regjeringen beslutter framtidens terminalstruktur trenger vi en ekstern kvalitetssikring av utredningen, sier samferdselsministeren.

Han understreker at tiltak knyttet til terminalstrukturen i Oslofjordområdet må vurderes helhetlig:

– Transportnettet skal samlet fungere effektivt, sikkert og med minst mulig miljø- og klimakostnad. Regjeringen vil komme tilbake til tiltak for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet i Nasjonal transportplan 2022–2033 som vi legger fram til våren, sier Hareide.