– Vi fikk gode erfaringer fra pilotprosjektene i fjor ved Tunnsjøen nord i Trøndelag og en kontrakt på Sunnmøre. Vi ville fortsette utviklingen i år. Det er viktig å gjøre tiltak for å begrense mengden CO2-utslipp fra produksjon og utlegging av asfalt, sier seksjonsleder Dag Ivar Borg i Statens vegvesen vedlikehold midt til vegvesen.no.
Statens vegvesen skriver på sin internettside at det i utlysningen av de to asfaltkontraktene for riksveger i Møre og Romsdal og nord i Trøndelag er vekting av CO2-utslipp. Alle tilbydere legger ved miljødeklarasjonene (EPD) for sitt tilbud og den danner grunnlag for vekting av tilbudene.
Konkurransesum, det vil si summen som benyttes for å avgjøre hvem som tildeles anbudet, beregnes ved at tilbudsprisen gis et påslag ut fra mengde utslipp av CO2. Tilbyder med lavest samlet CO2-utslipp får ingen påslag i konkurransesummen.
For de øvrige tilbyderne beregnes differansen i utslipp mellom deres tilbud og tilbudet med laveste utslipp. Denne differansen prissettes med 5 kroner/kilo CO2. Påslaget vil altså bli differansen gitt i kilo CO2 multiplisert med 5 kroner/kilo. Entreprenøren som har lavest konkurransesum vinner anbudet.
CO2-vekting ga utslag
CO2-vektingen ga utslag på konkurransesummen, melder Statens vegvesen.
NCC og Veidekke ga tilbud på kontrakten i Møre og Romsdal. Her ga Veidekke lavest tilbud og hadde også lavest CO2-utslipp. Etter at vektingen var gjort hadde de lavest konkurransesum. Den som hadde høyest CO2-utslipp fikk et påslag på cirka 250 000 kroner.
Tre tilbydere ga tilbud på kontrakten nord i Trøndelag: Peab, Veidekke og NCC. Peab ga lavest tilbud, mens Veidekke hadde lavest CO2-utslipp. Etter vektingen var det Peab som hadde den laveste konkurransesummen. Den som hadde høyest CO2-utslipp fikk et påslag på ca. 1,2 millioner kroner.
Bransjen velger selv tiltakene
– Asfaltbransjen viser at dette er en utvikling de ønsker velkommen. Statens vegvesen legger ikke føringer for hvordan entreprenøren skal redusere utslipp av CO2, det er entreprenørene som velger sine tiltak. Vi bruker vårt viktigste våpen som er kontrakten for å beskrive kravene til resultatet, så bestemmer entreprenørene selv hvordan de vil nå ønsket resultat. De har mye kunnskap på området og sammen finner vi de beste løsningene for asfalten, sier Thor Asbjørn Lunaas ved teknologi Drift og vedlikehold i Statens vegvesen til vegvesen.no.
Noen av tiltakene er lavtemperaturprodusert asfalt, mer klimavennlige fyringsmetoder ved asfaltproduksjon (for eksempel gass/trepellets i stedet for diesel eller fyringsolje), gjenbruk av asfalt, redusere fuktinnhold i tilslagsmasser, mobile asfaltanlegg som gir kort transport av asfalt, lastebiler med lavt CO2-utslipp til transporten av asfalt og kortreist stein. All asfalten som blir frest bort, skal gjenbrukes.
– Tiltakene for å begrense CO2-utslippene ikke skal gå på bekostning av levetiden til asfalten. Det er fortsatt like stort fokus på kvalitet, sier Lunaas.
CO2-vekting inn i kontraktsmalene
Statens vegvesen opplyser at etaten har et mål om å halvere CO2-utslipp til drift og vedlikehold innen 2030. Grepene Statens vegvesen må gjøre de neste årene vil føre til en konkurranseendring, hvor klimatiltak vil lønne seg.
– Statens vegvesen jobber nå med å få CO2-vekting inn i kontraktsmalene, slik at dette vil bli brukt over hele landet, sier Lunaas. Kompetanseoverføring er også viktig og Statens vegvesen deler gjerne sine erfaringer med andre store innkjøpere av asfalt, som fylkeskommunene og kommunene, uttaler Lunaas til vegvesen.no.
- Skifter ut resten av betongdekket på E6 nord for Gardermoen med asfalt
- Slik ruller Vegvesenet ut korona-millionene
- Peab styrker sin lokale tilstedeværelse i Norden
- NCC med ny CO2-kalkulator for asfalt
- Vestfold og Telemark fylkeskommune med tiltakspakke for næringslivet
- NCC Industry er i gang med asfaltsesongen
- EBA ber om mer asfalt og ekstra DOV-tiltak - Vegvesenet har prosjektene klare
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Vei
- asfalt
- Anlegg