Det aktuelle området der det nå skal igangsettes arbeid med reguleringsplan. Ill Nye Veier

Nye Veier forserer reguleringsplanarbeidet for nye E18 Dørdal-Tvedestrand - konkurransen om oppdraget er i gang

Oppdraget omfatter å utarbeide reguleringsplan for strekningen E18 Dørdal – Tvedestrand. Strekningen er om lag 54 kilometer lang og består i dag av vei med ulik standard, fartsgrenser og varierende ulykkesfrekvens.

Solfrid Førland, kst. prosjektdirektør E18 Sørøst, Nye Veier og Per Kristian Lunden, leder av styret for det interkommunale plansamarbeidet E18 Dørdal-Grimstad og ordfører i Risør, her på Brokelandsheia i Gjerstad. Foto: Nye Veier

-Det er gode nyheter for kommunene at arbeidet med reguleringsplan for E18 Dørdal-Tvedestrand kommer i gang tidligere enn forventet. I disse tider er det ekstra bra å få fortgang i reguleringsplanarbeidet. Fra kommunenes side er vi klare både til å sette av ressurser til arbeidet og få til god koordinering oss imellom og sammen med Nye Veier. Vi vet at det for en stor del er gjennomgangstrafikk, men E18 mellom Dørdal og Tvedestrand er også viktig som transportåre for å kunne utvikle bo- og arbeidsmarkedene i vår region. For Risør kommune sin del er det bra at reguleringsplanarbeidet for fylkesvei 416 koordineres inn i dette prosjektet, sier Per Kristian Lunden, styreleder for det interkommunale plansamarbeidet E18 Dørdal-Grimstad og ordfører i Risør, i en pressemelding.

Det foreligger kommunedelplan med konsekvensutredning for strekningen E18 Dørdal-Grimstad som ble vedtatt høsten 2019. E18 Dørdal - Tvedestrand inngår i denne kommunedelplanen. Det foreligger også utkast til planprogram for E18-delstrekningene Dørdal - fylkesgrensa og Pinesund – Tvedestrand.

- Vi har gode erfaringer med interkommunalt plansamarbeid fra forrige runde med kommunedelplanen. Da ble arbeidet ledet av et styre der de åtte berørte kommunene Bamble, Kragerø, Gjerstad, Vegårshei, Risør, Tvedestrand, Arendal og Grimstad hadde hver sin representant. Vi fortsetter med interkommunalt plansamarbeid, sier Lunden.

Alle de seks kommunene som inngår i arbeidet med reguleringsplanen har fattet vedtak om bompengeopplegget. Det gjenstår vedtak om lånegarantier i de to berørte fylkeskommunene Agder og Vestfold og Telemark.

- Nye E18 Dørdal-Tvedestrand planlegges for fartsgrense 110 km/t. Vi er opptatt av at reguleringsplanen gir handlingsrom for entreprenørens prosjektering i neste fase. I arbeidet med reguleringsplanen skal vi innledningsvis se på muligheter for å optimalisere plassering av veilinja og andre forbedringsområder. Anleggsgjennomføring skal være en integrert del i denne fasen så vi får en løsning som er byggbar, sier Solfrid Førland, konstituert prosjektdirektør E18 Sørøst, Nye Veier i meldingen.

Førland sier at det er ventet at konktrakten om oppdraget for Nye Veier blir signert før sommeren.