AP fremmer forslag om oppdeling av anbudet på Hålogalandsvegen - ber regjeringen vurdere Sotrasambandet

Det har den senere tiden vært stor politisk interesse rundt utbyggingen av Hålogalandsvegen. Nå fremmer Arbeiderpartiet forslag i Stortinget om oppdeling av anbudet på prosjektet.

Frps stortingsrepresentanter Bård Hoksrud og Kjell-Børge Freiberg gikk nylig ut i Byggeindustrien og uttalte at de frykter at størrelsen på OPS-prosjektet Hålogalandsvegen til ni milliarder kroner utelukker norske entreprenører. Nå vil det tidligere regjeringspartiet dele opp kontrakten.

Åsunn Lyngedal. Foto: Stortinget

Fremmer forslag for Stortinget
Arbeiderpartiet fremmer nå et konkret forslag rundt utbyggingen for Stortinget.

- Arbeiderpartiet foreslår igjen i Stortinget at større entrepriser deles opp slik at norsk næringsliv kan konkurrere på like vilkår. Vi vil spesifikt foreslå at staten deler opp anskaffelsen av Hålogalandsvegen, minimum i fire deler. Vi foreslår også at staten går bort fra å organisere Hålogalandsveien som OPS (offentlig-privat samarbeid), fordi dette hindrer oppdeling av kontrakten og vil gjøre prosjektet dyrere. Vi vil også be regjeringen vurdere det samme for Sotrasambandet, som er det andre OPS-prosjektet i Norge, skriver Åsunn Lyngedal, som representerer Arbeiderpartiet i Stortingets næringskomité, i en kommentar til Byggeindustrien.

Hun er glad for at Frp ute av regjering nå har endret standpunkt om Hålogalandsvegen.

- Sammen med Frp kan vi få flertall, og det er viktig nå, sier Lyngedal som påpeker at å få delta i konkurransen om så store anskaffelser som Hålogalandsvegen og Sotrasambandet kan være forskjellen på å leve eller dø for deler av norsk anleggsnæring.

- Sjokkerende
- Det er sjokkerende at Samferdselsdepartementet vurderer å legge denne anskaffelsen ut uten å sikre at norske aktører kan konkurrere. De har fått tydelige advarsler fra bransjen, og Sotra-anskaffelsen viser at advarslene var riktige. Gigantanskaffelser er helt i strid med det Stortinget jobber med døgnet rundt, nemlig krisepakker for å skape aktivitet. Norge har nå over 400.000 ledige, omtrent ti prosent av disse fra bygg- og anleggsnæringen, sier Lyngdeal.

Hun understreker at for hver milliard staten bruker, blir 350 millioner kroner mer igjen i Norge hvis kontrakten går til en norsk entreprenør.

- Dette fordi norske entreprenører bruker flere norske arbeidstakere, fordi skatt betales til Norge, fra selskapet og fra de ansatte, og de kjøper tjenester og varer i større grad i Norge. Arbeiderpartiet mener alle anskaffelser nå må utformes klokt slik at norsk næringsliv kan konkurrere. Nå er det viktig å kjenne sitt næringsliv, påpeker Lyngedal.