Ill. Jensen & Skodvin ArkitektkontorIll. Jensen & Skodvin ArkitektkontorIll. Jensen & Skodvin ArkitektkontorIll. Jensen & Skodvin ArkitektkontorIll. Jensen & Skodvin ArkitektkontorIll. Jensen & Skodvin ArkitektkontorIll. Jensen & Skodvin Arkitektkontor

HS Bygg og Christie bygger Romsdalsgondolen

Entreprenørene HS Bygg (Stryn) og Christie (Molde) har sammen fått oppdraget med å være generalentreprenør for Romsdalsgondolen som skal bygges på Åndalsnes.

HS Bygg har tidligere blant annet bygd Loen Skylift i Stryn og Christie har bygd utsiktsplattformen og restaurantbygget på Trollstigen.

Byggearbeidene på Romsdalsgondolen er nå i gang. Den lokale entreprenøren J. O. Moen vant konkurransen om grunnarbeidet på Fjordstasjon. Nå er det klart at HS Bygg og Christie sammen har fått oppdraget med å være generalentreprenør for Romsdalsgondolen.
Det er tidligere kjent at det østeriske firmaet Doppelmayr-Garaventa skal levere selv pendelbanen.

- Det var tre meget godt kvalifiserte regionale
entreprenører som konkurrerte om tilbudet, men HS Bygg og Christie trakk det lengst strået gjennom beste pris og en unik kompetanse på bygging av reiselivsanlegg i fjellet, sier Pål R. Amundsen, administrerende direktør i Romsdalen AS i en pressemelding.

Partene skal nå inn i en samspillfase for å bli enige i detalj om hvordan byggene skal se ut og ikke minst hvordan arbeidet kan rigges og gjennomføres på en god måte. Byggestart er planlagt til 8. juni 2020 og prosjektet skal ferdigstilles innen 28. mai 2021. Romsdalsgondolen har en kostnadsramme på 280 millioner kroner.

Det er Jensen & Skodvin Arkitektkontor AS som står bak tegningene til fjellstasjonen og restaurantbygget til Romsdalsgondolen på Åndalsnes.

En stor del av bygningene vil bli satt opp med prefabrikkert moduler i tre som fraktes med helikopter til fjelltoppen. Installasjonene vil være reversible og stå på pilarer som blir borret ned i fjellet. Istedenfor å legge infrastruktur for vann, avløp og strøm synlig i terrenget, blir det boret hull nede fra industriområdet i Nesstranda og inn i fjellet opp til restaurantbygget på fjellet.

- Reversible installasjoner, fravær av sprengning og betong, materialvalg, arkitektur, prefabrikkerte moduler og logistikkløsninger gjør at Romsdalsgondolen i seg selv blir spesiell og verdt et besøk. En av mange løsninger som fasinerer meg i prosjektet er at vi skjuler infrastruktur for vann, avløp og strøm inne i fjellet. Ingen som vi kjenner med sammenlignbare fjellanlegg har tilsvarende løsning for infrastruktur hvor det borres 1200 lengdemeter og 690 høydemeter, sier Amundsen.

Utvendig er bygget utformet som et atrium. Dette gjør det mulig å tilby ulike arrangementer som utendørs konserter og teater.