KS mener de yngste og yrkesfagelevene må prioriteres dersom skolene delvis åpnes

KS er bekymret for elevene på yrkesfag og mener de må prioriteres ved en delvis gjenåpning av skolene. Også de yngste og 10.-klassingene bør prioriteres.

Kommunenes interesseorganisasjon KS er en av instansene som har kommet med innspill til ekspertutvalget som har vurdert videre tiltak for skolene og barnehagene under koronakrisen. Regjeringen vil i løpet av uken komme med sin beslutning om hva som skjer med skoler og barnehager etter påske.

KS har klare råd om hvilke elevgrupper som bør prioriteres, dersom regjeringen går for en delvis gjenåpning:

– KS mener yngre elever bør prioriteres foran eldre elever (...). På videregående bør yrkesfaglige studieprogrammer som er avhengig av verkstedundervisning og praktisk opplæring, prioriteres, heter det i høringsinnspillet. Det bør også vurderes om 10.-klassingene bør tilbake på skolebenken for å lette situasjonen med å sette standpunktkarakter, mener organisasjonen.

– I og med at sentralt gitt skriftlig eksamen er avlyst, har dette økt presset på lærere og skoleledere til å sette standpunktkarakterer som de kan stå inne for faglig og etisk, heter det i innspillet.

Blir ikke ferdig med læretid

KS er særlig bekymret for opplæringen av elever på yrkesfaglig utdanning og peker på at den er vanskelig å gi via fjernundervisning.

– Lærlinger og yrkesfagelever (...) mister praksis og opplæring i bedrift, i tillegg til usikkerhet rundt fag- og svenneprøven. I tillegg kan det bli betydelige utfordringer med årets formidling av læreplass. Fylkeskommunene melder om at flere bedrifter allerede terminerer intensjonsavtaler om inntak av lærlinger. Vi vil ha en stor andel lærlinger som ikke er ferdig med læretiden og som mangler fag- /svenneprøve. Det vil gjøre det vanskelig for bedriftene å ta inn nye lærlinger i 2020, heter det i brevet.

– På sikt vil det også få konsekvenser for arbeidslivet fordi elevene på yrkesfag ikke får den opplæringen som følger av læreplanverket, påpeker organisasjonen.

KS mener det er behov for forenklinger og lemping på regelverk om gjennomføring av praksis, fag- og svennebrev for at flest mulig kan gjennomføre opplæringen under koronaepidemien.

Ønsker nasjonal praksis

KS ber om at det legges opp til en felles nasjonal praksis for hel eller delvis gjenåpning av skoler og barnehager, med muligheter for lokal tilpasning der særlige forhold skulle tilsi det.

– Jo lenger skolene er stengt, jo mer slitasje for alle grupper og jo større risiko for at flere elever omfattes av målgruppen (...) som er utsatt og vil ha behov for et særskilt tilbud, skriver KS, og peker på at det vil føre til behov for å rekruttere flere ansatte og organisere et deltidstilbud slik at elevene kan komme til ulike tider.

Dersom stengningen fortsetter, ber KS om økt støtte til skolene for å sikre god fjernundervisning. De peker på at kommunene har «ulik modenhet» når det gjelder bruk av digitale læringsplattformer og verktøy.

KS advarer om at man ved hel eller delvis åpning av skolene, kan komme i en situasjon hvor mange foreldre velger hjemmeundervisning for egne barn, noe som kan gjøre det vanskelig for kommunene å føre sitt lovpålagt tilsyn med hjemmeundervisningen.

– KS mener det må vurderes nærmere hvordan kommunene (...) kan ivareta sitt tilsynsansvar samtidig som de juridiske konsekvensene av å velge hjemmeundervisning gjøres tydelig overfor foreldre, skriver organisasjonen.