Tilbudsfristen for å levere anbud på utbyggingen av E6 Moelv – Roterud gikk ut fredag 27. mars. Strekningen er 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny bru over Mjøsa på 1,6 kilometer og bygging av totalt cirka 9,4 kilometer vei i dagen.
Går inn i BVP-metodikken
– Nå går vi inn i Best Value Procurement-metodikken der vi blant annet skal gjennomføre omfattende intervjuer av tilbydernes nøkkelroller, før vi offentliggjør hvem vi ønsker å gå videre med inn i konkretiseringsfasen. Vi klarer å holde planlagt fremdrift, som
ble satt sommeren 2019, og vi har mål om å kunngjøre hvem vi går videre med i juni i år, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet i en kommentar til Byggeindustrien.
Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.
På spørsmål om noen av konstellasjonene har levert et tilbud som innebærer en bru i en samvirkekonstruksjon i stål, betong og tre, er svaret konsist:
«Alle tilbudsevalueringer er unntatt offentlighet, dette kan vi ikke svare på nå», melder Nye Veier.
Korte kommentarer fra Moelven
Moelven Industrier har sitt hovedkontor sentralt plassert i Moelv og er ikke en helt ukjent produsent av nettopp store trekonstruksjoner.
– Er det slik at Moelven ikke er koblet på en av entreprenørkonstellasjonene som har levert tilbud for Moelv-Roterud?
– Moelven kan av forretningsmessige årsaker ikke si noe om hvilken dialog vi har med aktører for løsninger for Mjøsbrua. Vår posisjon inn i et slikt prosjekt vil uansett være som en potensiell underleverandør, sier kommunikasjonsdirektør Magne Vikøren i Moelven til Byggeindustrien.
Kommunikasjonsdirektør Magne Vikøren i Moelven.
Nye Veier vil evaluere på klimafotavtrykk
Prosjektleder Moshagen i Nye Veier har tidligere uttalt at Nye Veier skal søke å finne best mulig løsning for krysning av Mjøsa gjennom samhandling med entreprenør, rådgivere og interessenter. Nye Veier har ønsket å gi industrien og leverandørene muligheter til å levere innovative løsninger gjennom betydelig frihetsgrad knyttet til design, materialvalg og teknolog.
– Tilbyderne skal komme opp med det mest miljøvennlige brokonseptet, samt at vi vil evaluere på blant annet klimafotavtrykk. Nye Veier vet ikke i dag hva som er den mest miljøvennlige kombinasjonen av materialer til eksempelvis en ny bru over Mjøsa, men vi forventer de beste løsningene gjennom denne konkurransen og prosessen, uttalte Moshagen i oktober i fjor.
Nye Veier opplyser at det er unntatt offentlighet hvor mange av konstellasjonene som faktisk har levert tilbud på E6 Moelv-Roterud og ny Mjøsbru.
Dette er de fem prekvalifiserte konstellasjonene som ble prekvalifisert:
FCC Construccion SA.
Rådgivere:
Rambøll Norge
L2 Arkitekter
Rambøll Danmark
Ramboll UK Limited
Joint venture Obrascon Huarte Lain, S.A./Salini Impregilo S.p.A.
Rådgivere:
Sweco Norge
Carlos Fernandez Casado S.L.
Joint venture N.V. BESIX SA/Rizzani de Eccher S.p.A.
Rådgivere:
Multiconsult Norge
AF Gruppen Norge
Aarsleff Norge
Joint venture Itinera S.p.A. / IHI Infrastructure Systems Co. Ltd.
Rådgivere:
Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen
ViaNova Plan og Trafikk
Stiftelsen Norges Geotekniske Institutt (NGI)
China Communications Construction Company Ltd. (CCCC Ltd.)
Rådgivere:
China First Highway Engineering Co. Ltd
CCCC Highway Consultants Co. Ltd.
CCCC Second Harbour Engineering Company Ltd.