Her er det (øverst fra venstre) Sigbjørn Arak, disiplinleder signal i COWI, prosjektsjef Eivind Farestveit Larsen i Bane NOR og (nederst) oppdragsleder i COWI Marius Ertshus Mathisen og prosjekteringsleder signal Agnes Alexandersson fra Bane NOR som deltar på en workshop om signalanlegg.

Bane NOR utvider rådgiveroppdrag i Bergen

Bane NOR og COWI jobber med jernbaneprosjekteringen i Bergen fra sine hjemmekontor og utvider nå oppdraget for å få konkurransegrunnlaget raskere ut i markedet.

- Koronapandemien gjør at man ikke lenger kan gjennomføre fysiske møter, men erfaringene så langt er at samhandlingen mellom oppdragsgiver og rådgiver fungerer veldig bra også når den foregår digitalt. Samtidig viser det seg at man klarer å holde fremdriften og levere etter tidsplanen til tross for at man sitter spredt på hver sine hjemmekontor, skriver Bane NOR i en pressemelding.

- De positive erfaringene med digital samhandling og gode leveranser fra hjemmekontorene gjør at vi ser muligheten for å øke opp arbeidsmengden nå, sier prosjektsjef Eivind Farestveit Larsen i Bane NOR.

COWI detaljprosjekterer nytt dobbeltspor på strekningen Bergen-Fløen og ombygging av godsterminalen i Bergen for Bane NOR. Prosjektet er en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Arna og Bergen. Dobbeltsporet og effektiviseringen av godsterminalen vil øke kapasiteten for gods på Bergensbanen med 50 prosent, og legge til rette for passasjertog hvert femtende minutt mellom Arna og Bergen.

- Oppdraget til COWI omfatter utarbeidelse av detaljplan og konkurransegrunnlag for prosjektet. Arbeidet inkluderer blant annet alle jernbanetekniske fag som spor, kontaktledning, signal og føringsveier. I tillegg er VA, geoteknikk, overvannshåndtering, konstruksjon, SHA og ytre miljø viktige fagområder, heter det i meldingen.

At togtrafikken skal opprettholdes gjennom byggeperioden krever mye og god samhandling mellom alle fagområdene i prosjektet.