Illustrasjon: Statens vegvesen/Norconsult

Vegvesenet lyser ut kontrakt på forberedende arbeider på Sotrasambandet

Kontraktsarbeidene er estimert til i underkant av 60 millioner kroner.

Statens vegvesen forventer utlysning av konkurransegrunnlaget i nær framtid. Oppstart av arbeid er sommer 2020 med ferdigstillelse høst 2021.

I hovedsak består kontraktsarbeidet av:
* Omlegging av høyspentkabler langs Arefjordvegen og Bildøyvegen.
* Rundkjøring og sykkeltiltak langs Arefjordvegen/Bildøyvegen (for Vestland fylkeskommune).
* Legging av nye VA-ledninger for ØyVAR

Prosessen videre er at det blir gjennomført en tilbudskonferanse 17. arpil.

– Dette blir naturligvis gjennomført på Skype eller videokonferanse, noe som er nytt for både oss og entreprenører. Samtidig mener vi at dette er et fullverdig alternativ til et fysisk møte, spesielt ettersom vi ikke ønsker å eksponere hverandre for potensiell koronasmitte, sier byggeleder i Statens vegvesen, Anne May Økland, i en pressemelding.

Tilbudsfristen er 11.05.2020 kl. 10:00.

- De pågående arbeidene og den nye kontraktutlysningen er helt nødvendig for å sikre raskest mulig anleggsoppstart for OPS-selskapet, skriver Statens vegvesen i meldingen.

– Ettersom dagens høyspenttrasé flere steder er i konflikt med nytt vegsystem er vi helt avhengig av omlegging for å kunne realisere Sotrasambandet som planlagt, sier Økland.

– Denne kontrakten er av en mindre karakter en mye annet på Sotrasambandet, men likevel krevende og på kritisk linje i prosjektet, sier prosjektleder Arve Tjønn Rinde i Statens vegvesen.

Vegvesenet ønsker å få gjort alt forberedende anleggsarbeid så langt det lar seg gjøre.

– Det er viktig for framdriften i prosjektet og verdiskapningen i Norge, spesielt i en vanskelig tid, sier Rinde i meldingen.

Rinde opplyser at det så langt ikke er meldt om smittet personell tilknyttet Sotrasambandet.

– Det pågår også en god del andre forberedende anleggsarbeid knyttet til prosjektet. Våre entreprenører holder et høyt aktivitetsnivå for tiden for å ferdigstille kabeltunnelene i Breivik og på Knarrvika, samtidig som vi er i ferd med å ferdigstille installasjonsarbeidene under Sotrabroen, slik at BKK Nett kan starte arbeidene med å trekke nye høyspentkabler, forteller Rinde.

Vegvesenet er avhengig av at entreprenørene klarer å gi tilbud selv om korona-situasjonen skaper usikkerhet.

- Men entreprenørene opplever det som vanskelig å gi forpliktende tilbud uten forbehold i denne situasjonen. Som byggherre har Vegvesenet et ansvar for å skape forutsigbarhet. Dette betyr at vi ikke kan gjennomføre nye konkurranser som om korona-situasjonen «ikke finnes». Derfor tar vi nå grep i våre kontrakter for å fange opp situasjonen så godt vi kan, sier Rinde.

– Vi forventer at tilbydere fremover tar hensyn til situasjonen og at dette blir priset inn i tilbudet, sier Rinde videre i meldingen. Han understreker at eventuelle nye tiltak som besluttes etter tilbudsfristen, er Vegvesenet sin risiko.