Gründer og daglig leder Rune Vandli i Vixel forteller om stor etterspørsel etter verktøy for å gjennomføre BIM-møter i VR. Foto: Vixel

Stor etterspørsel etter VR-BIM-møter i virusstengt næringsliv

Virtuelle møter har blitt en ny norm i et næringsliv preget av smitteverntiltak. Løsninger som lar rådgivere, entreprenører, utbyggere og arkitekter møtes inne i bygningsinformasjonsmodellen ved hjelp av VR, tar dette ett steg lengre, og siden koronaviruset rammet Norge, har de virtuelle leverandørene ikke bare tatt steg, men store sprang fremover.

‒ Siden januar-februar i år har vi gått opp med 600 prosent. Når folk jobber hjemmefra er ikke skjerm riktig nok når man skal møtes i BIM, og vi har fått mange forespørsler etter VR-løsinger på individuelt nivå, ikke bare på kontoret, sier Rune Vandli til Byggeindustrien.

Vandli er gründer og daglig leder i den Gjøvik-baserte teknologibedriften Vixel, som står bak CAD- og BIM-verktøyet Vrex.

I Vrex kan 3D-modeller fra Revit, Inventor, Solidworks eller lignende programvare lastes opp i et skybasert system hvor modellen behandles automatisk, og så kan møtedeltakere ved hjelp av en epost-lenke møtes inne i modellen i virtuell virkelighet (VR). Her kan de bevege seg rundt i modellen, få tilgang til alt av informasjon, drøfte, kommentere og legge inn endringsforslag i modellen, uten å reise hjemmefra.

‒ De siste 18 månedene har vi sett en økende interesse i å få VR inn i byggeprosjekter på kontorene, men siden starten av mars har det kommet veldig mange forespørsler om å få VR på hjemmekontor. I januar hadde vi kanskje 50 henvendelser i uken. Nå får vi 350, sier Vandli.

Han understreker at forespørslene kommer fra både nye kunder og gamle kunder som ønsker hjelp til å rigge seg til på hjemekontor.

Gir bort gratis

Vandli forteller at Vixel, som en følge av koronaviruset og de krevende tiltakene for å forhindre smittespredning, har valgt å gjøre Vrex og all annen programvare gratis i den tiden koronaviruset legger føringer for næringslivet.

‒ Vi håper med dette at flere prosjekter greier å holde hjulene i gang. For det er ingen som er tjent med at det stopper opp, hverken i byggebransjen eller industrien. Så langt kapasiteten strekker til, gir vi fri assistanse og rådgiving til alle som vil skaffe VR-utstyr for å jobbe på denne måten. Om det så er via sin IT-avdeling, via oss, eller om de ønsker å handle selv på nett, vi hjelper til uansett. Også følger vi opp med gratis opplæring i både software og VR-hardware gjennom videomøter. Det fungerer overraskende bra med videobasert opplæring, sier Vandli.

Det har ikke bare vært enkelt å ta unna den økende etterspørselen ‒ spesielt ikke når de markedsledende VR-brillene Oculus Rift produseres i Kina.

‒ Vi driver egentlig ikke spesifikt med hardware. Vanligvis fikser IT-avdelingene til kundene våre den biten, men vi opplever at mange trenger hjelp til å rigge opp dette på hjemmekontoret. Det har vært produksjonsstopp fra Kina, men nå har det heldigvis løsnet, og vi har bygget opp varelageret igjen, sier Vandli.

Virtuell fremtid

Vixel-sjefen mener BIM-møter i VR har stor nytte i byggeprosjekter, og tror krisesituasjonen lar flere få øynene opp for dette.

‒ Vi sporer aktiviteten vår tett, og i syv store prosjekter over de siste tolv månedene har vi registrert 2.350 virtuelle møter, hvor 7.050 feil har blitt oppdaget i BIM. Litt over 1.200 av disse feilene ble kun oppdaget i VR. Tidligere har vi sett at mange av de digitale VR-prosessene har blitt kjørt parallelt med fysiske møter. Folk har vært redde for å slippe tak i kjente prosesser, en nå som man blir tvunget til å satse helt digitalt, tror vi at mange vil stole mer på teknologien fremover, sier han.

Dimension 10 tilbyr, i likhet med Vixel, BIM-møter i VR. Administrerende direktør Alexander Langmyhr forventer at dagens situasjon med smittevern og begrensninger for reise og personlige møter vil føre til en økning i bedrifter som rigger seg for å møtes virtuelt i BIM.

‒ Vi har fått veldig mye etterspørsel fra nye kunder som er interesserte i muligheten, men når det gjelder bruken av løsningen vår, ser vi først og fremst økning hos de som har brukt det lengst og som har fått det under huden. Her ser vi en stor økning. En utfordring som vi tror mange har, er at VR-utstyret ligger på kontoret, og dit kan folk uansett ikke dra. Vi forventer at flere vil kjøpe inn mer utstyr for hjemmebruk i kjølvannet av krisen, sier han.