Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Statens vegvesen: Vi gir mer gass i arbeidet med ny riksvei 4

Statens vegvesen tilbakeviser at veietaten vil droppe arbeidet med å bygge og planlegge ny riksvei 4. – Tvert imot gir vi nå mer gass på arbeidet for å videreføre byggearbeidet på riksvei 4 Hadeland. Samtidig går vi videre med å planlegge ny riksvei, sier vegvesendirektørene Kjell Inge Davik og Per Morten Lund.

Statens vegvesen har fått en god del kritikk for at de nedprioriterer ny rv 4. Statens vegvesen tilbakeviser nå påstandene om at riksvei 4 blir nedprioritert.

De to direktørene peker på at man nå venter på at Stortinget skal få en sak på bordet slik at man kan vedta opplegget for finansiering av etappe 2 av riksvei 4 Hadeland.

- Vi har spilt inn til Samferdselsdepartementet at riksvsei 4 Hadeland fra vår side er klar til å lyses ut som et av tiltakene for å holde hjulene i gang når anleggsbransjen er bekymret for lediggang. Vi ser på løsninger for å redusere planleggingstiden for ny riksvsei 4 på strekningen Oslo grense - Mjøsbrua, sier de via en melding på vegvesen.no

- Riksveg 4 på Hadeland er prioritert i inneværende NTP.

Her jobber vi i tråd med politiske føringer. Så snart Stortinget behandler opplegget for bompengefinansiering, er vi klare til å gå ut i markedet og knytte til oss entreprenører. Så dette prosjektet skal i gang nå, og ikke etter 2022, sier Kjell Inge Davik, direktør for Utbygging Statens vegvesen.

Vegvesenet skal nå være i gang med å se på løsninger for hvordan planleggingstida for ny riksvei 4 fra Mjøsbrua til Oslo grense kan reduseres på oppdrag fra vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

- Trafikkbildet på riksvei 4 er komplisert på deler av strekningen hvor dagens riksveg både er gjennomkjøringsveg og hovedvei, heter det i meldingen.

- Dette er godt nytt for alle dem som er opptatt av ny

<p>Per Morten Lund. Foto: Knut Opeide</p>

riksvei 4. Vi har gjennom KVU-arbeidet og dialog med kommunene det siste halve året fått et godt bilde på hva vi bør prioritere. Vi mener det er mulig å kutte ut deler av planleggingsarbeidet. Dette vil vi drøfte blant annet med Gjøvik kommune, sier Per Morten Lund, direktør for Transport og samfunn Statens vegvesen.

Han understreker at Vegvesenet er opptatt av å ha en god og tett dialog med kommunene, fylkeskommunen og næringsinteresser langs riksvegen.

- Vi skal derfor ha et møte med Stor-Oslo nord i neste uke om det videre arbeidet med rv. 4, sier Lund.

I dette møtet stiller Vegvesenet topptungt med blant annet vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik og Per Morten Lund, direktør i Transport og samfunn.