Kontrollingeniør Eirik Kittelsen i Statens vegvesen (til venstre) og anleggsleder Grzegorz Piechowski i PNC Norge var på Randselva bru 8. mars i år. Nå er mange av PNCs polske fagarbeidere koronafaste i hjemlandet. Foto: Statens vegvesen

Full stopp på E16-bru - PNCs fagfolk sitter i karantene i Polen

Utbyggingen av E16 Eggemoen-Åsbygda i Ringerike og Jevnaker har i stor grad stanset opp på grunn av koronaviruset.

Det skriver Avisen Hadeland i en artikkel på sine nettsider.

Utbyggingen av E16 Eggemoen-Åsbygda mellom Buskerud og Viken består blant annet av 1,6 kilometer ny vei, ny rundkjøring, omtrent 500 meter ny gang- og sykkelvei, sikkerhetstunnel, samt bygging av ei 634 meter lang bru over Randselva i Jevnaker.

PNC Norge, som har totalentreprisen, sliter nå med at mange polske fagarbeidere på prosjektet sitter fast i karantene i hjemlandet.

‒ Vi har løpende dialog med entreprenør, som prøver å finne løsninger på problemet. Fagarbeiderne sitter i karantene, og det er nå nesten umulig å reise med fly. Grensen mot Danmark er også stengt, så situasjonen ser veldig vanskelig ut. Hvis de kommer seg til Norge, blir de jo også satt i karantene her, påpeker Vegvesenets prosjektleder på E16 Eggemoen-Åsbygda, Åge Brudeseth til Byggeindustrien.

Vegvesenets prosjektleder på E16 Eggemoen-Åsbygda, Åge Brudeseth. Foto: Statens vegvesen

Brudeseth understreker dog at det ikke er full stopp i prosjektet.

‒ Det er en god del redusert aktivitet, men ikke full stans. PNC har en norsk underentreprenør på veibygging som nå utfører en del forberedende arbeider. Men de er ikke på konstruksjon, sier han.

Randselva bru er planlagt med ferdigstillelse høsten 2021, og planene er ennå ikke justert basert på koronasituasjonen.

‒ Korona er en ny situasjon, og det gjenstår fortsatt å se hvor store konsekvenser dette vil få for prosjektet. Det avhenger av hvor langvarig situasjonen blir, men vi har tro på at det er mulig å jobbe inn den tapte tiden. Vi var heldige med vinteren, og PNC har hatt bra fremdrift frem til nå, sier Brudeseth.

Så langt er fundamenteringen av betongbrua ferdig, og entreprenøren har begynt på søylene. På det høyeste vil brua være hele 60 meter over bakkenivå. Vegvesenets prosjektleder er ikke bekymret for resten av E16-prosjektet.

‒ Veibyggingen går som planlagt. Det er brua som er det tidskritiske elementet her, sier han.