Foto: Nye Veier

Nye Veier ønsker innspill om reguleringsplan for E6 Storhove - Øyer

Nye Veier har utarbeidet reguleringsplan for ny firefelts E6 mellom Storhove og Hunderfossen/Fossegården. Nå ønsker Nye Veier flest mulig innspill til reguleringsplanen fra grunneiere, interesseorganisasjoner, offentlige etater og andre berørte.

- Høringsprosessen blir mer eller mindre heldigital, med digitale folkemøter og nettbasert medvirkningsportal, heter det i en melding fra den statlige veibyggeren.

Nye Veier har etablert en egen digital medvirkningsportal på sin nettside hvor de oppfordrer alle om å komme med innspill til det store veiprosjektet.

- Nye Veier ønsker aktiv medvirkning fra alle som blir berørt av den nye motorveien. Vi håper så mange som mulig benytter seg av den digitale medvirkningsportalen. I Lillehammer er fristen for å komme med innspill satt til 10. mai og fristen i Øyer er 13. mai, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet i meldingen.

Nye Veier har lagt fram et forslag der den nye motorveien i hovedsak følger dagens E6, med unntak av tunnelen forbi Fåberg og noen hundre meter inn i Øyer kommune. Lokalveiene Gudbrandsdalsvegen og Hundervegen opprettholdes som gjennomgående lokalveier.

- Dagens E6 forbi Fåberg er vedtatt sanert i kommunedelplanen. Nye Veier foreslår å tilbakeføre disse arealene til samme formål som tilliggende arealer, sier Moshagen.

I Øyer har Nye Veier lagt ut to planforslag. Det ene alternativet har kryss på Midtskog, mens det andre har kryss på Ensby.

- Nye Veier anbefaler at det etableres nytt motorveikryss på Midtskog, da dette har klart best samfunnsøkonomisk nytte, sier Moshagen.

Det legges også ut to alternative påhuggsteder for Fåbergtunnelen ved Ødegårdsjordet.

- Det er viktig for Nye Veier å forenkle og fornye ved å ta i bruk digitale verktøy som sikrer god medvirkning. Nye Veier bruker nå dette i alle store planprosesser og vi ser svært positive resultater. Vi kommer også til å arrangere digitale folkemøter i løpet av høringsperioden, sier Moshagen.

Nye Veier planlegger med byggestart ved årsskiftet.

- Målet er vedtatt reguleringsplan i løpet av sommeren slik at vi får byggestart senest ved årsskifte 2020/21. Slik situasjonen er nå er det ekstra viktig å holde kontinuiteten i samfunnet i gang, ikke minst med tanke på at det er mange anleggsentreprenører i Innlandet. Dette er en kjempestor mulighet for lokal sysselsetting i en spesiell tid som vil kunne ha ringvirkninger svært lenge, sier Moshagen.

Delstrekningen Storhove – Øyer er en del av Nye Veiers gigantutbygging av E6 Moelv – Øyer.

Denne strekningen er en del av totalprosjektet som består av totalt cirka 36 kilometer vei i dagen, cirka seks kilometer tunnel delt på to tunneler, ny bru over Lågen på cirka 0,7 kilometer og ny bru over Mjøsa på cirka 1,6 kilometer. Hele strekningen blir 43 kilometer lang og veien skal bygges som firefelts motorvei med 110 kilometer i timen.