T-banekart for Oslo med den nye sentrumstunnelen. Illustrasjon: Ruter

NRK: Utsetter ny T-banetunnel i Oslo med fem år

Interne dokumenter som NRK har fått tilgang til, viser at den planlagte nye T-banetunnelen i Oslo neppe vil stå ferdig før om 15 år.

Det skriver NRK i en artikkel på sine nettsider.

Ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum står neppe ferdig før i 2035, kommer det frem i et skriv fra sekretariatet for Oslopakke 3 som NRK har fått tilgang til.

Ifølge artikkelen på nrk.no er det ikke penger til at tunnelen kan åpnes innen 2030, slik prognosene for beregnet trafikk har krevet.

Utsetter åpning

Ved utgangen av 2019 lå Oslos befolkning på litt under 700.000 innbyggere. Innen 2030 forventes dette tallet å stige med litt over 60.000, og i 2040 forventer Statistisk sentralbyrå at hovedstadsbefolkningen ligger på rundt 815.000 innbyggere.

I mai 2019 ble byrådspartiene Ap, SV og MDG enige om den planlagte nye T-banetunnelen gjennom Oslo sentrum, som ifølge byrådets vedtak skal gå via Majorstuen – Bislett – Stortinget – Grünerløkka ved Nybrua – Tøyen, med mulighet for forlengelse til Bryn. En slik tunnel vil gjøre det mulig å doble antall avganger.

Forventet byggestart var den gang 2024, med planlagt åpning i 2030.

Dette er det ikke penger til, skriver NRK. Oslo, Viken og staten er i forhandlinger om hvor mye bompengene må opp for å betale for stadig dyrere prosjekter i vei- og kollektivpakken Oslopakke 3. Slik situasjonen er nå, forutsetter Oslopakke-sekretariatet at åpningen blir utsatt til 2035.

Trenger penger

Ruter skal ha lagt en plan for hvordan de kan skyve tunnelen ut i tid uten at kapasiteten på T-banen blir fullstendig sprengt, men denne løsningen krever også penger.

I en ny analyse har Ruter satt fire store T-baneprosjekter i sammenheng:

  • Fornebubanen mellom Majorstuen og Fornebu: 17,5 milliarder 2021-kroner
  • Nytt signalanlegg for T-banen som kan la togene kjøre tettere i dagens tunnel: 5,67 milliarder2021-kroner
  • Nye Majorstua stasjon, som er en forutsetning for å koble sammen Fornebubanen og ny sentrumstunnel: 5,9 milliarder 2021-kroner
  • Ny T-banetunnel mellom Majorstuen og Tøyen via Bislett, Stortinget og Nedre Grünerløkka: 19,5 milliarder 2021-kroner

I Ruters plan kan T-banekapasiteten økes betraktelig med utbygging av nytt signalanlegg og nye Majorstuen stasjon, men mens staten har sagt seg villig til å ta halve regningen for Fornebubanen og ny sentrumstunnel, vil de ikke være med og betale for hverken signalanlegg eller ny stasjon, skriver NRK.