Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vegvesenet endrer kontraktene – koronasituasjonen gir ikke lenger grunnlag for force majeure

Kjell Inge Davik, divisjonsdirektør utbygging i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide

Publisert: 25.03.2020 13:38. Sist endret: 26.03.2020 13:42.

Statens vegvesen tilpasser nå sine utbyggingskontrakter slik at koronasituasjonen kan ivaretas. I nye kontrakter vil koronasituasjonen ikke være grunnlag for force majeure. Begge partenes usikkerhet øker vesentlig i kontraktene, fastslår etaten.

  • Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo

  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0

  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret

  • Jan Halstensen gjenvalgt som styreleder i Stiftelsen Norges Varemesse - byggenæringen tungt representert

Nettleder

Lytt til næringen i utdanningsreformen

Les også:

  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo
  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0
  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret
  • Jan Halstensen gjenvalgt som styreleder i Stiftelsen Norges Varemesse - byggenæringen tungt representert
  • To nye og tøffe arbeidshester fra Ford
  • Mesta lavest på riksveier i vest
  • 19-åring fløyet til sykehus etter arbeidsulykke på Bømlo
  • Statens vegvesen tester utslippsfri brøyting av gang- og sykkelveger
  • To personer dømt for grovt bedrageri og grov økonomisk utroskap i Nittedal
  • Plan- og bygningsetaten i Oslo kritisk til reguleringsplanen for nye sykehus
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorJørn Hindklev

– Som byggherre har Vegvesenet et ansvar for å skape forutsigbarhet. Dette betyr at vi ikke kan gjennomføre nye konkurranser som om korona «ikke finnes». Derfor tar vi nå grep i våre kontrakter for å fange opp situasjonen så godt vi kan, sier Kjell Inge Davik, divisjonsdirektør utbygging i Statens vegvesen i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Les også:
  • EBA om Vegvesenets kontraktsendringer: - Bra med større fleksibilitet
  • MEF: - Positivt at Statens vegvesen tar korona-grep i kontraktene

Usikre tider

Vegvesenet fastslår at etaten ar avhengig av at entreprenørene klarer å gi tilbud selv om koronasituasjonen skaper usikkerhet. Men entreprenørene opplever det som vanskelig å gi forpliktende tilbud uten forbehold i denne situasjonen.

«Koronaviruset har skapt utfordringer for oss alle. Både med tanke på mindre forutsigbar tilgang på arbeidskraft og store valuta- og prissvingninger, som igjen fører til store prisendringer for varer», skriver Statens vegvesen i pressemeldingen.

– Vi tar nå en gjennomgang av kontraktsmalene våre for å justere bestemmelser som skal forsøke å fange opp utfordringene koronasmitten har skapt, sier Davik.

Prissvingninger og ressurstilgang

Vegvesenet ser nå på hvordan store prissvingninger på varekjøp kan reguleres i kontraktene. I tillegg ser vegetaten på hvordan tidsfrister kan reguleres når det oppleves store utfordringer med å sikre tilstrekkelig bemanning på veganleggene dersom ansatte blir syke eller havner i koronakarantene.

I inngåtte kontrakter kan entreprenøren legge fram krav om såkalt force majeure (forhold som står utenfor kontraktspartenes kontroll) for å dekke forsinkelser.

Ikke grunnlag for force majeure

«I nye kontrakter er koronasituasjonen kjent ved tilbudsinnlevering, og da er koronasituasjonen som sådan ikke grunnlag for force majeure», skriver etaten i pressemeldingen.

– Men hva innebærer det egentlig at koronasituasjonen er «kjent»?

– I realiteten betyr det at begge partenes usikkerhet øker vesentlig i kontraktene, og at denne usikkerheten er vanskelig å beregne konsekvensen av i et tilbud. Våre konkurranser og kontrakter må tilpasses denne situasjonen så langt det lar seg gjøre, sier Davik i pressemeldingen.

Sandvin: – Lager mekanismer for å håndtere usikkerheten

– Overlater nå Statens vegvesen ansvaret til en entreprenørbransje som står i utfordrende situasjon?

– Vi sier at koronasituasjonen er her, og det må vi ta hensyn til. Det eneste vi vet, er vi ikke vet. Alt er usikkert. Derfor må vi heller lage mekanismer som gjør at vi sammen kan håndtere usikkerheten. Det er umulig for en entreprenør å legge inn et forpliktende tilbud når man ikke vet om halve bemanningen er syk eller i karantene, sier Bettina Sandvin, avdelingsdirektør kontrakt og marked i utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

TJO 20181106 8 Bettina Sandvin
 

Bettina Sandvin, avdelingsdirektør kontrakt og marked i utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen. Foto: Trond Joelsson

– Hvilken tilbakemelding forventer Statens vegvesen fra entreprenørene på at koronasituasjonen ikke gir grunnlag for force majeure?

– Jeg mener disse justeringene er positivt også for entreprenørene, da det er tydelig hva de skal kalkulere av usikkerhet. Vi jobber ut fra at man skal ta hensyn til det som er kjent, og så må vi ha mekanismer i kontraktene som hjelper oss til å regulere det som er ukjent. Vi vet ikke fra dag til dag hvordan korona slår ut på bemanning og ressurssituasjonen, sier Sandvin.

– God løsning også for entreprenørene

Sandvin opplyser at Statens vegvesen  ønsker å legge inn mekanismer som gjør at endringer kan reguleres og håndteres  etter hvert som de oppstår.

– Det handler om at vi skal regulere tidsfrister dersom det skjer ting. Samtidig opplever vi at vareprisene svinger voldsomt. En pris byggherren har forutsatt på en vare i et tilbud, kan det være helt endret når man kommer lenger frem i kontraktsarbeidet. Vi jobber med kontraktsbestemmelser som kan håndtere og regulere slike endringer, opplyser hun.

Hun mener dette er en bedre løsning for Statens vegvesen.

– Men jeg tror også at det er en bedre løsning for entreprenørene, fastslår Sandvin.

Hun poengterer at alternativet er at entreprenørene legger inn et tilbud som om korona ikke finnes, og så vil gå på force majeure.

Lever med markedsusikkerhet hele tiden

– Hvilket prisbilde forventer dere på nye kontrakter som kommer ut? Vil prosjektene bli dyrere?

– Det kan godt være at det blir dyrere på områder hvor materialkostnader har blitt høyere. Det vi prøver å sikre er at man ikke skal trenge å dra på veldig mye kostander for risikohåndtering, men at vi har mekanismer som gjør at vi kan håndtere dette underveis, sier Sandvin.

Hun fastslår at Statens vegvesen lever med en markedsusikkerhet hele tiden.

– Vi kan aldri være trygge på at markedet ikke svinger på en måte som gjør at prosjekter bli dyrere. Det som er nytt er at det svinger mer enn vi er vant til, og det berører hele verden, sier hun.

Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen, Koronaviruset, Vei, Entreprenører
 

Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

 

Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo

 

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

 

NRK-profil ny leder for innovasjon i Rodeo arktiekter

 

Han tar over etter Bettina Sandvin i Vegvesenet

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen