Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Store utfordringer da Hæhre fraktet gigantdoser til Svea

Doseren kjøres av en trekkvogn  i Todalen utenfor Longyearbyen. Foto: Martin Øen.
‹ ›

Publisert: 25.03.2020 10:40. Sist endret: 25.03.2020 15:00.

Utfordringene sto i kø da Hæhre måtte frakte selskapets 110 tonn tung Cat D11-doser til oppryddingsprosjektet i Svea-gruven på Svalbard.

  • Seltor bygger for Entra i Oslo

  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt

  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn

  • Disse vil drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres

Nettleder

Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten

Les også:

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Lars Sørgard

«Ikke hopp bukk over konkurranseloven!»
Les mer

Les også:

  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt
  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn
  • Disse vil drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres
  • Nye Veier presenterte kommende prosjekter til 13 milliarder kroner
  • Arbeidsledigheten har falt siden før påske
  • Entrepriseforeningen inviterer til webinar med Back to back og rådgiveransvar på menyen - se live på bygg.no
  • Nybø utvider innreisemulighetene for utenlandsk arbeidskraft
  • NHO Luftfart negative til flyplassutbygging i nord
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Seltor bygger for Entra i Oslo

Flere kontrakter

  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

Se video lengre ned i artikkelen.

Hæhre Arctic AS holder for tiden på med anleggsarbeider for Store Norske i forbindelse med oppryddingen etter gruvedriften ved Svea Nord-gruven på Svalbard. Dette innebærer å fjerne gruveinnstallasjoner, veier og fyllinger, og å tilbakeføre området til villmarkspreget breterreng. Svea Nord gruven ble offisielt stengt 4. mars 2020 etter over 100 års gruvedrift i Svea.

Trengte forsterkninger

Hæhre hadde allerede en stor maskinpark, blant annet to Cat D8 dosere, i området etter anleggsarbeidene under oppryddingen på Lunckefjell i 2019. Det ble likevel vurdert at forsterkninger var nødvendige for å kunne gjennomføre den nye jobben i Svea Nord gruven innen oppsatte frister. Det var spesielt løsriving av de permafrosne fyllingene det ble usikkert om Cat D8-doserne ville rekke å gjøre fort nok. For å sikre gjennomføringsevnen ble det derfor besluttet å hente opp dosergiganten Cat D11 til prosjektet på Svalbard.

– Som vanlig er det kort vei fra tanke til handling i Hæhre. Så snart spørsmålet var luftet med Hæhre Maskinutleie på Vikersund, begynte de å splitte den 110 tonn tunge maskinen opp i bestanddeler som var passelig for transport, opplyser Audhild Storbråten, daglig leder i Hæhre Arctic og prosjektleder for entreprenørselskapets arbeider i Svea.

Både skjæret og ripperen med alle tilhørende sylindere, og ikke minst beltene ble tatt av. Til slutt veide selve doseren bare 63,5 tonn, ifølge Vegvesenets vekt på nærmeste trafikkstasjon. Doseren ble lastet på maskinhenger og startet ferden nordover mot Tromsø. I tillegg ble to semitrailere med tilbehør med på turen.

(Saken fortsetter under videoen.)

Video: Ove Haugen / Store Norske

Usikker på stabiliteten i løftet

Det var fraktebåten Norbjørn som tok oppdraget med å frakte doseren fra Tromsø til Svalbard. Kranene på båten har en løftekapasitet på 70 tonn, men siden doseren var så tung og kompakt ble kapteinen usikker på stabiliteten i løftet.

– Etter noen diskusjonsrunder endte det med at vi måtte få hjelp av en mobilkran fra Nordic Crane til å løfte doseren om bord i båten. Det var for så vidt en kurant sak, men da doseren hang i kranen, så de med forskrekkelse at maskinen veide 69,8 tonn. Vesentlig tyngre enn hva vekten til Vegvesenet hadde oppgitt. Mobilkranen til LNSS i Longyearbyen hadde bare kapasitet til å losse 65 tonn, og plutselig var gode råd dyre for å få doseren på land på Svalbard, forteller Storbråten.

Doseren rikket seg ikke

Heldigvis var ikke Hæhre-mekanikerne med Knut Ole Narum i spissen rådville. Så snart Norbjørn klappet til kai i Longyearbyen klatret de ned i lasterommet på båten og begynte å strippe maskinen for ytterligere vekt. Til tross for at det var trangt og at de hadde ytterst begrenset med hjelpemidler greide de å lette av den ytterligere fem tonn.

Norbjørn hadde sine egne utfordringer å stri med. På ferden over Barentshavet hadde det lagt seg 150 tonn is på dekk som mannskapet måtte pigge bort for hånd før det var mulig å åpne lukene til lasterommet. Etter noen dager med håndarbeid ble båten åpnet, og det var klart for å heise doseren i land.

– Det var mange som fulgte spent med når doseren var huket i, og kranen strammet opp. Men skuffelsen ble stor. Doseren rikket seg ikke fra dørken. Kranføreren var usikker, han hadde ikke mer å gi, men det ble for dumt å gi opp. Kapteinen gikk med på å tilte båten og presse den hardere inn mot kaien i håp om å skyve unna mer av isen som presset mot skutesiden. Kranføreren kjørte på sin side mobilkranen enda litt lenger ut på kaikanten. Sammen gjorde det at doseren kom en halvmeter nærmere kranen. Da wiren på nytt ble strammet, løftet omsider doseren seg sakte men sikkert opp av båten, opplyser Storbråten.

På kaien var beltene lagt ut, og doseren ble svingt direkte på plass. I løpet av et par timer ble beltene sveivet opp og skrudd sammen.

Måtte unngå at doseren kjørte seg fast

Videre ble doseren kjørt på bil til veiskulderen i Todalen hvor skjær og ripper ble montert.

– Samtidig som mekanikerne skrudde sammen maskinen, hadde dosersjåfør Vidar Simensen vært ute en uke med D8-doseren i løypen mellom Longyearbyen og Svea for å tråkke snøen hard og breddeutvide sporet. Hvis den enorme D11-maskinen skulle kjøre seg fast ute i ødemarken ville det ikke være mange muligheter for å få den løs. Det var derfor viktig å ha kontroll på stabiliteten til snøveien, fremhever Storbråten.

Klar for kjøretur på 65 kilometer

Etter dager og uker med forberedelser ble D11-doseren beltet de vel 65 kilometerne fra Longyearbyen gjennom dalene og over breene til Svea. Med på turen var en D8-doser og en tråkkemaskin som assistanse, dersom det skulle bli behov for det, og for å tette igjen beltesporene etter den store doseren. Ifølge Storbråten lå temperaturen stabilt rundt 20 minus, og snøen i løypen var knallhard.

– På det smaleste partiet var det akkurat nok bredde til at Vidar Simensen greide å lure skjæret forbi fjellnabbene. Over isen i elven, som vi hadde vært noe bekymret for, fløt doseren fint oppå. Teoretisk har D11-doseren 40 prosent større marktrykk enn D8-maskine, som vi er vant til å bruke på snø, men i praksis oppførte den seg som en isbjørn på tynn sjøis. Med store utstrakte føtter fløt den fint over det skjøre underlaget, forteller Storbråten.

– Over den høyeste breen, 800 meter over havet, blåste det kuling og var tung tåke. Heldigvis var det satt tett med brøytestikk som markerte den trygge løypen hvor snøen er hardtråkket og bresprekkene er fylt med is, fortsetter Hæhre-prosjektlederen.

Nesten ti timer md jevn belting tok det å kjøre doseren til Svea.

Skal brukes til å løsrive frosne fyllinger

Denne sesongen skal D11-doseren, ifølge Storbråten, brukes til å løsrive de frosne fyllingene i Svea Nord og på Höganäsbreen slik at de kan lastes opp og flyttes til fyllinger som skal falle naturlig inn i terrenget når alle spor etter gruvedriften i Svea gradvis ryddes bort.

Nøkkelord:

Anlegg, Anleggsmaskiner, Hæhre, Bildekarusell
 

Nye Veier presenterte  prosjekter til 13 milliarder kroner

 

Første gang Veidekke må stenge byggeplass i pandemien

 

Stengte ned Brønnøy etter smitte-utbrudd på byggeplass

 

Tromsø kommune må ut med tosifret millionbeløp til entreprenør etter anbudsfeil

 

Lovendring skal hindre graveskader i ledningsnettet

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen