Foto: SV BetongFoto: SV BetongFoto: SV BetongFoto: SV BetongFoto: SV Betong

SV Betong med storstøp på Sandnes

Tirsdag morgen klokken 04.00 startet SV Betong med en sammenhengende storstøp på om lag 1.400 kubikkmeter betong midt i Sandnes sentrum.

Storstøpen er av bunnplatene til Bygårdene i Møllekvartalet prosjektet og er en 60 centimeter tykk spenn-armert bunnplate som danner både fundament for det kommende bygget, og gulv for parkeringskjelleren.

– Bunnplaten er plassert på havnivå, og derfor er det er kritisk med en vanntett utførelse da grunnvannet kan stå rundt to meter opp veggene på utsiden, heter det i en melding fra SV Betong.

Møllekvartalet prosjektet består av 4-5 bygningstrinn med til sammen 139 selveierleiligheter og 5.000 kvadratmeter næringsareal beliggende midt i Sandnes Sentrum. Høyhuset vil med sine 16 etasjer vil være byens første høyhus. Byggetrinn 1 omfatter deler av parkeringskjeller og næringsareal, høyhuset og bygård 1 (Jærveien 3 og 5). Mellom høyhus og bygårder anlegges en grønn park. Betongen blir levert av Velde Betong AS.

Full blandeverkkapasitet på omtrent 75 kubikkmeter snitt per time er forbeholdt Møllekvartalet hele dagen. Støpen vil ta omkring 18 timer, det vil kjøres omkring 170 lass og er den største, sammenhengende betongleveransen Velde har levert noensinne. Det er også en rekord-dag for SV Betong.

– Så vidt jeg vet er dette den den største enkeltstøypen som SV Betong har vært ansvarlig for, sier SV Betongs prosjektleder, Stig Olav Håra i meldingen.

– 12 betongbiler vil gå i skytteltrafikk mellom byggeplassen på Sandnes og Veldes betongblandeverk og det vil stå opptil 6 betongbiler som kontinuerlig pumper ut betong. Rundt 20 personer fra SV Betong jobber med å spre ut betongen, sier prosjektingeniør Erland Soli Johnsen i SV Betong.

Erland Soli Johnsen har planlagt støpen i detalj. Sammen med betongleverandøren har han kalkulert, vurdert og optimalisert støp og mannskap. Type betong, antall biler, herder og ikke minst kapasitet på blandeverket har blitt vurdert.

– Allerede klokken 04:15 i dag morges var vi i gang med pumpingen fra de første bilene, og det var fin flyt i fra første stund, sier Erland.

Han har notert ned ankomsttiden på hver bil for å sikre flyt og at alt går etter planen. Det er hans første storstøp, men han har god hjelp fra veteranen Kjell Gimmestad, SV Betong. Gimmestad har vært i bransjen siden 1974 og det er den største støpen han har vært med på.

– Vi besluttet å kjøre en storstøp for å redusere skøyter, for å oppnå bedre vann-tetting og for å få et sterkere resultat, sier han.

Han legger heller ikke skjul på at det er mer effektivt å støype alt i en stor støp.

– Men for å oppnå effektiviteten var det kritisk å planlegge støypen ned i detalj og Erland vært i førersetet og jeg har vært en faglig og utførende støttespiller, sier Gimmestad.

Det så i en periode ut som Gimmestad ville gå glipp av storstøypen. I går var hans første dag på jobb etter ti dager i koronakarantene på grunn av utenlandsreise.

– Ingen byggefirma hadde pandemi i planene sine, påpeker Gimmestad.

Det var i en periode stor usikkerhet på om koronasituasjonen også ville få innvirkning på støpen. Flere ansatte var i karantene og utfordringene med stengte skoler rammet mange.

– Heldigvis har vi klart å flytte rundt på personell både internt i SV Betong og i Velde slik at storstøpen kan gå som planlagt, sier prosjektleder Håra.