TTI Berghagan

default TTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, Byggeindustriendefault TTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, Byggeindustriendefault TTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, Byggeindustriendefault TTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienTTI Berghagan på Langhus, mars 2020. Foto: Trond Joelson, Byggeindustrien

TTI AS (Truck & Trailer Industry) har flyttet inn i et nytt lager og hovedkontor på industrifeltet Berghagan på Langhus. For å løse blant annet oppgaven på den krevende tomta inngikk Veidekke Logistikkbygg et arbeidsfellesskap med Veidekke Oslo og Veidekke Follo og Østfold for å få logistikkbygget på 11.750 kvadratmeter på plass.

Fakta

Sted: Vestby

Prosjekttype: Logistikkbygg

Bruttoareal: 11.750 kvm

Byggherre: Veidekke Eiendom

Totalentreprenør i arbeidsfellesskap: Veidekke Logistikk-
bygg/Veidekke Bygg Oslo/Veidekke Bygg Follo/Østfold

Kontraktsum uten merverdiavgift: 123,3 millioner kroner

Arkitekt: Veidekke Logistikkbygg (utviklingsfase)/KB arkitekter (driftsfase)

Rådgivere: RIVA: COWI l ITB koordinator: Protecno l RIV og RIE: Structor Fredrikstad l RIByFy: Termoenergi l RIB: AFRY Norge

Underentrepreprenører og leverandører: Grunnarbeid, betongarbeider, plasstøpt betong, vegger og ringmur: Veidekke Bygg l Stålmontasje/ stålkonstruksjon: Saga Aluminium l Utvendig kledning og overflate: Profil Montasje l Solavskjerming: Lady Persienneindustri l Innvendige tømrerarbeider: Moelven Modus l Lås og beslag: Certego l Maler: Ep Bygg og Maler l Fliser: Leon Bygg l Adgangssperrer (utvendig bom) og porter: Lillestrøm Gjerdeservice l Gulvbelegg og tepper: Byggbelegg Elvestad l Membran og sparkling: Østlandske Gulvsparkling l Primærkonstruksjoner, stål og betong: AK Mekaniske l Taktekking: Byggpartner l Kjøkkeninnredning: Stål & Sønn l Rørlegger: Bjerke Rør l Ventilasjon: Bjerke Ventilasjon l Elektro: Xpert Installasjon l Heiser: Otis l Sprinkling: Aqua-tech l Byggevarer: Optimera

– TTI leverer svært mye av delene og utstyret til tunge kjøretøyer, som buss, lastebiler og tilhengere. Vi har holdt på i snart 60 år, og er nå til stede i fem byer, men dette anlegget her på Berghagan blir vårt nye hovedkontor, sier administrerende direktør i TTI, Øyvind Stenersen. – I motsetning til der vi kommer fra, er alt lagerareal her lett tilgjengelig på én flate. Det blir som en ny verden for oss.

Av totalarealet skal TTI disponere om lag 60 prosent, inkludert et kontorareal i to etasjer og et showrom i første etasje mot nord – til sammen 1.900 kvadratmeter. Det er lagt til rette for en eller flere leietakere, som i tillegg til lagerarealene også vil kunne disponere kontorfasiliteter henvendt mot øst.

Arkitektfunksjonen i utviklingsfasen er Veidekke Logistikkbygg i egen regi, mens KB Arkitekter tok over ansvaret i driftsfasen. Byggherre er Veidekke Eiendom, som solgte prosjektet videre til Pareto i februar 2019.

Erfaring og kompetanse

– Våre logistikkbygg er bærende konstruksjoner i stål med sandwich-vegger, stående på såle på grunn og med ringmur. Det er dette vi har holdt på med i snart 50 år, der vi kjenner både plass- og logistikkbehov. Vi ønsker jo flest mulig kjente løsninger. Der det kan oppstå utfordringer, bruker vi standardløsninger basert på vår lange erfaring og den kompetansen vi sitter på, forklarer Martin J. S. Sture, prosjektleder i Veidekke Logistikkbygg.

Oppførelsen av det nye anlegget har Veidekke Logistikkbygg gjennomført i et arbeidsfellesskap med Veidekke Oslo og Veidekke Bygg Follo/Østfold, med en fordeling på 25 prosent på hver av de to sistnevnte og 50 prosent på Veidekke Logistikkbygg.

Oppstarten var i november 2018. Tomta var svært kupert, med en stor fjellskrent mot vest og en skråning ned mot Håndverksveien i nord.

Krevende tomt

– Det var i utgangspunktet ikke en ideell tomt å sette opp et slikt stort bygg på, slår anleggsleder i Veidekke Follo/ Østfold, Simen Engebretsen fast.

Av 62.000 kubikkmeter fjell som ble sprengt bort, ble det kjørt vekk 18.000 kubikkmeter. Også 10-15.000 kubikkmeter løsmasser måtte kjøres ut. Deler av den utsprengte skjæringen mot naboen i vest ble fylt på i skråningen i nord, der det også ble etablert en fem meter høy gabionmur. Mot nabobygg i vest der det gikk mindre ras etter sprenging og utgraving, ble det også nødvendig med fjellsikring og å sette opp gabionmurer.

– Mye av dette måtte gjøres før betongarbeidene var i gang. Utfordringen har vært at vi har drevet med sprenging, graving, knusing av stein og montering av stål samtidig. Tomta var veldig kupert og trang ettersom vi måtte etablere et knuseverk midt på tomta, sier Sture.

På grunn av utfordringene med grunnforhold, logistikk og sikker gjennomføring av HMS, ble det bestemt å ha et rigg- og driftsmøte to ganger hver eneste uke i tillegg til driftsmøte.

– Vi sprengte på en side, mens vi monterte vinduer på den andre siden av bygget. Massehåndtering med knuseverk og utkjøring tar plass. Samtidig var det var mange personer på byggeplassen, det måtte skilles på best mulig måte. Strenge HMS-føringer ble lagt. Ble det for usikkert måtte vi eventuelt stoppe arbeidet, bekrefter Engebretsen.

Konkurs

Den mest hektiske perioden var fra mai i fjor, da stålmonteringen tok til. Omtrent midtveis i prosessen – da var om lag 40 prosent av arbeidene utført – var det kontroll på grunnarbeidene og arbeidsfellesskapet visste at det var innenfor fremdriftsplanene. Støpearbeidet hadde blitt utført i juli. Rett etter ferien kom det imidlertid beskjed om at den totaltekniske entreprenøren hadde gått konkurs.

– Heldigvis kom Bjerke Ventilasjon, Bjerke Rør og Xpert Installasjon raskt på plass, men måtte nødvendigvis bruke noe tid på å sette seg inn i arbeidet som hadde blitt utført til da. Det ble noen sene kvelder, og konkursen satte oss omtrent seks uker tilbake. Men med god drift og kraftig oppbemanning klarte vi ta igjen det tapte, sier Sture.

I tillegg til permeable dekker på uteplassen, ble det etablert tre store fordrøyningsmagasiner for håndtering av overvann. For å kompensere for manglende vannressurser i en eventuell nød-situasjon, var det et kommunalt krav om å etablere en sprinkeltank med et eget pumperom drevet med dieselaggregater. Denne er plassert langs bygget i vest.

TTI AS er allerede på plass, men Veidekke Logistikkbygg har overlevering av den søndre delen av bygget i begynnelsen av april. Hele bygget skal være overlevert byggherre før påske.


Flere prosjekter