Det blir ikke hagemesse på Lillestrøm før 23. april i 2021. Årets messe er avlyst og nærmere 200 utstillere må finne andre areanaer for å møte forbrukerne.

Hagemessen avlyst: Skuffede utstillere går glipp av millionomsetning

Hagemessen på Lillestrøm er i likhet med alle andre messer ut april avlyst på grunn av korona-virusets herjinger.

Tirsdag denne uken kom meldingen om at Norges Varemesse avlyser alle arrangementer på Lillestrøm ut april. Det omfatter også Hagemessen, som skulle gått av stabelen 17-19. april, med et forventet publikumsbesøk på 18-20.000. Den vil heller ikke bli utsatt til et senere tidspunkt i år.

– Dette er et forebyggende tiltak og for å hindre smitte i forbindelse med våre arrangementer, uttalte administrerende direktør Gunn Helen Hagen, Norges Varemesse, i en pressemelding tirsdag.

Prosjektleder Marit Sagen på Hagemessen forteller at dette var en tung beskjed å formidle til de nærmere 200 utstillerne som var påmeldt årets messe.

– Det er veldig trist, men samtidig er vi glade for å kunne varsle såvidt tidlig. Jeg vet at noen utstillere går tunge tider i møte som følge av viruset, men håper inderlig at sesongen blir god for alle, sier Sagen til hage.no.

Hun kan opplyse om at datoene for neste års messe allerede er spikret til 23.-25. april. Arrangøren jobber nå med å få ut informasjon til alle utstillerne når det gjelder det økonomiske aspektet. 

Drivhus-arena

Jeanette Grønli er daglig leder og eier i Solfang, som importerer og selger engelske drivhus. Nesodden-firmaet er en gjenganger på messen, og hvert år stiller de ut et av sine klassiske drivhus i glass og sedertre.

– Vi har kjøpt inn ett drivhus til utstillingen på messa, og det hadde vi forventet å selge på Lillestrøm. Nå må vi sette det på lager, og vi regner med å gå glipp av en omsetning på cirka én million kroner nå som messen er avlyst, sier Grønli til hage.no.

Hun opplever at interessen for drivhus er økende, og at Hagemessen hvert år trekker mange som går med planer om å skaffe seg et veksthus for dyrking og hagekos. En rekke drivhusleverandører selger hvert år rubbel og bit av utstillingene sine til publikum på Lillestrøm, i tillegg til at de får nybestillinger.

– For oss er Hagemessen hovedarenaen for salg og visning av drivhus. Vi selger en tredjedel av årets drivhus på messa, så den er viktig for totalomsetningen for vårt firma, sier Grønli.

Fine Design er en annen aktør som har deltatt på hagemessen i flere år, og som også skulle vært med i år. Firmaet har spesialisert seg på utemøbler til hage og terrasse og selger både fra egen butikk og via nett.

– I 2020 er Hagemessen den eneste messen vi satset på, og vi har lagt ned mye jobb i standen vår. Under messedagene selger vi møbler for et par millioner kroner. Den er også en viktig arena for merkevarebygging og kunnskap, sier daglig leder Marianne Aaanerød i Fine Design, til hage.no.

I år skulle firmaet også som en av ti aktører deltatt på et eget balkongprosjekt, hvor arrangøren har stilt areal til rådighet for å innrede balkonger i ulike stiler.

– Vi har lagt ned mye tid, krefter og penger i dette prosjektet. Det er trist at messen er avlyst, men vi er helt enige i avgjørelsen, sier Aanerud.

Kickstarter sesongen

Steinsenteret Granitt og Betongvare er også en gjenganger og har hvert år en utstilling som viser publikum ulike løsninger med murer, kantstein, heller og belegningsstein. I tillegg gir de råd og kjører demo på gjør det selv-løsninger, for eksempel legging av belegningsstein.

– For oss er Hagemessen en viktig milepæl hvert år. Den er med på å kickstarte sesongen, ikke minst mot privatmarkedet. Vi pleier å ha vår faste plass på drøye 130 kvadratmeter der vi presenterer oss selv og samarbeidspartnere med ulike produkter og løsninger, sier salgsansvarlig Tom Atle Pettersen.

Nå må utemiljøaktøren finne alternative måter å markedsføre seg på.

– Vi har etablert en fast uteutstilling i Strømsveien 312, og nå som messen er avlyst kommer vi til å spille enda mer på den blant annet i sosiale media, sier Petterson – og legger til:

– Situasjonen er kjedelig, men nå handler det om å håndtere den på beste måte. Vi støtter Norges Varemesse sin voksne beslutning om å avlyse arrangementer i denne perioden, sier han.

I pressemeldingen fra Norges Varemesse opplyses det at billettsalg til alle arrangementer i den aktuelle perioden innstilles. Norges Varemesse ønsker ikke at noen privatpersoner skal komme økonomisk til skade. Alle som har kjøpt billetter til arrangementer som gjennomføres i perioden vil få dette refundert automatisk. Publikum trenger derfor ikke ta kontakt for å få tilbakebetaling.