Grunnboringene ved jernbanen ga gode svar for Katinka Wingerei Stenstad og Statens vegvesen. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesen

Grunnboring til forberedende arbeider på E18 Vestkorridoren

Helgen 15.-16. februar ble det gjort grunnboringer i jernbanesporene ved Høvik, som en del av E18 Vestkorridoren-arbeidene.

– Vi sjekket grunnforholdene for en om lag 450 meter lang vannledning, som skal krysse under jernbanen rett vest for Høvik stasjon, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Katinka Wingerei Stenstad til vegvesen.no.

Omlag 250 meter av vannledningen skal bores i berg under jernbanen, mens de resterende 200 meterne skal gå i løsmasser langs jernbanen.

Boring av vannledningen er del av forberedende arbeider ved Ramstadsletta, som etter planen skal begynne tidlig vinter 2020/21.

Det er Statens vegvesens egne grunnborere som har stått for disse grunnundersøkelsene. Grunnborere er tilknyttet Statens vegvesens sitt eget veilaboratorium.

– Vi har boret tretten hull over en strekning på vel 30 meter rett ned i fyllingen der jernbanesporene går. Vi har kartlagt hvor langt ned det er til berg, forteller Vegvesenets byggeleder.