Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Viktig å ta lærdom fra ekspertgruppes rapport

Publisert: 28.02.2020 13:47.

Fredag 13. desember skled flere store steinblokker ut på E18 ved Bommestad i Larvik. Dette kunne fått et katastrofalt utfall, men til alt hell ble ingen skadet i hendelsen. Nå er ekspertgruppen kommet med sin rapport, og den viser til at det var svikt i flere ledd som førte til at noe slikt kunne skje på en nesten helt ny veistrekning.

Flere nettledere

  • Vil bli et koronavalg
    14.04.2021
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
    13.04.2021
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
    12.04.2021
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
    11.04.2021
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
    08.04.2021
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
    07.04.2021
  • Når kommer gjenåpningen?
    07.04.2021
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
    05.04.2021
Les flere

Nettleder

Vil bli et koronavalg

Les også:

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ny daglig leder i Opplandske Betong
  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal
  • Ny rapport: Energieffektivisering kan frigjøre mer energi enn all norsk vindkraft
  • Senneset med prognoser frem mot 2030 i sin siste analyse-fremleggelse
  • Vegvesenet overleverte føringsveg til Statnett - vekk frå Sotrasambandet
  • Maxbo tester live shopping med videomøte i byggevarehusene
  • Christoffer Hansen ny distriktssjef i Cembrit
  • Ski Bygg har blitt til XL-BYGG
  • Bransjeaktører positive til royal-forslag fra departementet
  • Kritisk til regelforenkling - tror mange må leie konsulent for å gjøre ting etter boka
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Den 6,5 kilometer lange veistrekningen, E18 mellom Bommestad og Sky, åpnet for trafikk tidlig i 2018. Knappe to år senere etter så raste altså flere store steinblokker ut i de sørgående kjørefeltene. Det var massive steinblokker som falt ned i veibanen som ville gitt alvorlige følger om noen biler hadde befunnet seg her på dette tidspunktet.

Ekspertgruppen er rimelig klar i sin konklusjon, og peker på flere kritikkverdige forhold. Det er gjort store feil i flere ledd som påvirket at noe slikt kunne skje. Ifølge ekspertgruppen ble selve utsprenigngen gjort som den skulle, men etter utsprengningen anviste byggeledelsen boltesikring som av utvalget vurderes som klart mangelfull. Boltesikring ble utført av entreprenør, sannsynligvis med feil/mangler i forhold til anvisningen, og utvalget har også konstatert at det ikke ble gjennomført stabilitetsanalyse som beskrevet i Statens vegvesens håndbøker. Dessuten ble sikringsarbeidene kvalitetssikret av uavhengig kontrollør som verken påpekte manglende stabilitetsanalyse eller gjorde noen grundig kontroll av hvorvidt den utførte boltingen var effektiv.

Her har altså mye gått galt, selv om man kjente til at dette var et utfordrende fjellområde, men dette ble altså ikke hensyntatt i stor nok grad. Det er egentlig meget bekymringsfullt at fagfolk ikke har klart å samle sin kunnskap slik at man fikk et godt nok resultat. Her kan det synes som om man kom helt skeivt ut fra starten av og utfordringene ble ikke fanget opp underveis. Både i planleggingen av hvilke tiltak som burde gjennomføres, selve utførelsen av jobben og ikke minst kontrollfunksjon var mangelfull.

Les også: Ekspertrapport om E18-raset: - Boltesikringen vurderes som svært mangelfull

Dette er også kritikk de ulike partene nå må ta til seg og ta med seg videre. Men dette er utvilsomt også en hendelse og et hendelsesforløp hele anleggsbransjen må studere nærmere og lære av. Ekspertgruppen kommer med flere anbefalinger i sin rapport. Blant annet mener det at høye bergskjæringer bør få tydeligere «status» i planlegging og beskrivelser og at det rett og slett gis mer oppmerksomhet til denne typen utfordrende områder i et prosjekt, gjennom hele fasen fra planlegging til etterkontroll. De anbefaler også at krav til risikovurdering for høye skjæringer anbefales tatt inn i Håndbok N200, etter samme mal som for tunneler i Håndbok N500. De peker også på det bør igangsettes arbeid for å samle og strukturere relevante krav og veiledninger for høye bergskjæringer i ett sett av retningslinjer og veiledninger.

Ekspertutvalget sitter på mye relevant kompetanse og bransjen bør derfor lytte nøye til rådene som er gitt, og ta disse videre. Dette vil helt sikkert både Statens vegvesen, involverte entreprenører og rådgivere også gjøre. Statens vegvesen vil helt sikkert også se på nytt hvordan de beskriver disse jobbene gjennomført og hvilken kompetanse som skal kreves ved gjennomføringen av denne typen problemområder i prosjekter. Dette er helt klart en hendelse som bør ha vekket hele bransjen, og viser med all tydelighet hvilke konsekvenser som kan komme om man ikke gjør en god nok jobb. Vi tror derfor bransjens aktører også vil se alvorlig på det som skjedde, at de vil studere rapporten nøye og sette i gang flere prosesser for å se nærmere på hva man kan lære av dette. Blant annet burde man arrangere en større samling for å oppsummere hva som har skjedd, hvordan det kunne skje og ikke minst hvordan unngå at det skjer igjen.

Les også:
  • Dette sier Skanska og Sweco om E18-rapporten
  • Vegdirektøren: - Vi har fått en rapport som vil få betydning for vår veibygging

Nøkkelord:

Leder
 

Bransjeaktører positive til royal-forslag

 

Departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse
i royalsaken

 

Renta kjøper alle aksjer i Byggesystemer

 

Uro rundt Statens vegvesen - tillitsvalgt frykter veientreprenørene får mindre å gjøre

 

Senneset med prognoser frem
mot 2030 i sin siste analyse-fremleggelse

Annonsørinnhold
 

Ny software forenkler prosesser og håndtering av miljøkrav
- ved hjelp av digitale produktdata


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen