Kontrollingeniør Kristian Magnussen (t.v), byggeleder Geir Larsen fra fylkeskommunen og daglig leder Are Oxholm fra AG Tunnel, ser frem til å sette i gang med arbeidet. Foto: Trons og Finnmark fylkeskommune.

AG Tunnel skrev kontrakt med Troms og Finnmark fylkeskommune

Troms og Finnmark fylkeskommune har signert en vedlikeholdskontrakt for tunneler med AG Tunnel.

Kontrakten har en verdi på 35 millioner kroner i året – og går over ett år med opsjon på ett pluss ett år. AG Tunell skal gjøre vedlikeholdsarbeid på skader og mangler på tunneler i Troms og Finnmark, samt eventuelle skader som oppstår i kontraktsperioden. Eksempel på arbeid som skal utføres er sikring med sprøytebetong på fjell, brannsikring og sprengningsarbeider for å oppnå ønsket frihøyde, skriver Troms og Finnmark fylkeskommunen på sine nettsider.

Bedre trafikksikkerhet

Byggeleder for fylkeskommunen, Geir Larsen, sammenligner prosjektet med EU-kontroll av biler.

– Dette er ikke prestisjeprosjekter, men høyst nødvendige tiltak for å bevare og forbedre sikkerheten for reisende i Troms og Finnmark. Vi har gode erfaringer med AG Tunnel, og er trygge på at de fortsatt vil gjøre en god jobb for oss i fremtiden, sier han.

Fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (AP), er glad kontrakten er kommet i havn.

– Trafikksikkerhet er høyest prioritert for fylkeskommunen innen samferdsel. Bedre sikring av tuneller vil gjøre mye for sikkerheten til befolkningen i fylkeskommunen, sier hun.

Lokale ansatte

Fylkesråden er også glad for at prosjektet kommer det lokale næringslivet til gode. Daglig leder i AG Tunell, Are Oxholm, sier de er avhengige av lokal arbeidskraft på de ulike lokasjonene i Troms og Finnmark.

– Vi vil ansatte lokalt, men også leie inn mannskaper og maskiner etter behov. Samtidig vil vi trenge overnatting, bespisning og materiell på stedene vi jobber, sier han.

Arbeidet i tunnelene vil foregå på kveld og natt slik at trafikken blir forhindret i minst mulig grad. Oxholm ser frem til prosjektet som starter allerede i neste uke.

– Vi har oppdrag over hele landet og i Sverige, og har bitt oss merke i at folk nordpå er mer forståelsesfulle for at tunnelene er stengt for nødvendig vedlikehold. Vi gleder oss og håper det gode samarbeidet vil fortsette, sier Oxholm.