Næringslivstoppene skyr OL av smørefrykt

Tidligere var et vinter-OL en tumleplass for norske næringslivstopper. Slik er det ikke i Torino. Frykten for å bli beskyldt for smøring, gjør at mange forretningsfolk holder seg hjemme.

Vi arrangerer ikke noe fra vår side. Ordet smøring blir jo brukt. Hvis noen av våre er invitert med av andre, betaler de selv, sier informasjonssjef Kjell Flø i Nordea til Dagens Næringsliv. Også en lang rekke andre selskaper og næringslivstopper holder seg unna Torino. Vi holder oss til TV-en vi. Dette ligger litt på utsiden av det vi oppfatter at det er riktig å bruke penger på, sier informasjonsdirektør Egil Thompson i Storebrand. Også Statoil, Hydro, SAS Braathens, Orkla, Aker og Fast er blant selskapene som har droppet en reise til OL. DnB NOR-sjef Svein Aaser og Telenors Jon Fredrik Baksaas er unntakene. Selskapene sponser idretten med store summer, og Aaser sier han har tatt turen for å vise at han er interessert og følger med. Jeg vil vise interesse for idretten vi sponser. Vise utøverne at ledelsen i selskapene som sponser dem, følger nøye med, og ikke er likegyldige, sier Aaser til Dagens Næringsliv.