Ill. Nye Veier

Skanska, CCCC og SRBG ønsket seg Nye Veiers femmilliarders jobb - ingen av dem nådde opp

Mandag ble det klart hvilke fem firmaer som har kvalifisert seg til å bli med i konkurransen om å bygge E18 Langangen - Rugtvedt. Skanska og samarbeidspartner Aas-Jakobsen var blant de som la inn ressurser i å kunne delta i konkurransen, men Nye Veier rangerte de for lavt til å bli med videre. Det samme skjedde med de to kinesiske gigantene CCCC og SRBG.

Det var totalt ni virksomheter som sendte inn søknader om å bli kvalifisert til jobben til over fem milliarder kroner. De fem som scoret høyest i Nye Veiers rangering, og som fikk bli med videre, ble følgende fem selskaper/konstellasjoner:

1 - EIFFAGE Génie Civil (med rådgiverne EIFFAGE Infrastructures, AFRY ÅF Engineering AS, Greisch Ingénierie).

2 - Arbeidsfellesskapet Acciona Construcción, S.A. og Salini Impregilo S.p.A. (med rådgiverne Rambøll Norge AS, med forpliktede selskaper Ramboll Danmark A/S, Ramboll Finland Oy, Ramboll Sweden AB, Ramboll UK Limited, Ingeniería Especializada Obra Civil E Industrial, S.A., HCE Construzioni S.p.A.).

3 - Arbeidsfellesskapet Obrascón Huarte Lain, S.A. og SK Engineering and Construction Co. Ltd. (med rådgiverne COWI AS, med forpliktet selskap COWI A/S).

4 - FCC Construcción, S.A. (med rådgiverne Sweco Norge AS, MC2 Estudio de Ingeniería, S.L.U).

5 - AF Gruppen Norge AS (med rådgiverne Norconsult AS, med forpliktet selskap Leonhardt, Andrä und Partner Beratende Ingenieure VBI AG).

Denne listen viser også rangeringen ved utvelgelsen. Vektet poengsum, og best i prekvalifiseringsprosessen, ble EIFFAGE Génie Civil med en vektet poengsum på 94,1. Nummer to ble Arbeidsfellesskapet Acciona Construcción, S.A. og Salini Impregilo S.p.A. med 93 poeng, Arbeidsfellesskapet Obrascón Huarte Lain, S.A. og SK Engineering and Construction Co. Ltd. kom inn som nummer tre med 92 poeng, FCC Construcción, S.A. med 90,7 poeng kom på fjerdeplass og sist blant de som vant frem ble AF Gruppen med 87,2 poeng.

Byggeindustrien har sett på Nye Veiers evalueringsoversikt, og hvem som ikke fikk anledning å bli med videre i prosessen.

På sjetteplass blant tilbyderne er Arbeidsfellesskapet COMSA/YAPI/Gulsan med 85,1 poeng, Skanska Norge endte på en delt sjuendeplass med 83,7 poeng. Samme poengsum, 83,7, fikk CCCC mens SRBG endte på niendeplass med 81,6 poeng.

Referanseprosjekter avgjorde
Tilbyderne er vurdert på oppfyllelse av 15 skal-krav, som alle konstellasjoner oppfylte, og to bør-krav, som da gikk på referanseprosjekter på fem relevante anleggsprosjekter og tre relevante prosjekteringsprosjekter. Og det er altså innen disse to bør-punktene man rangerte de ni leverandørene. Vektet poengsum går på hvilke referanseprosjekter selskapene kan vise til. Referanseprosjekter innen anlegg ble vektet med 70 prosent og referanseprosjekter innen prosjektering ble vektet med 30 prosent. Skanska, med samarbeidspartner Aas-Jakobsen, med forpliktende selskaper Multiconsult Norge, ViaNova Plan og Trafikk, Geovita og Grindaker, fikk for eksempel 90 poeng på erfaring på fem relevante anleggsprosjekter, mens de fikk 69 poeng på tre relevante prosjekteringsprosjekter. EIFFAGE Génie Civil, som havnet øverst, fikk henholdsvis 95 og 92 poeng i de to kategoriene.

Godt fornøyd med interessen
Direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth, er godt fornøyd med interessen rundt prosjektet.

– Vi har aldri hatt mer enn ti søkere i en konkurranse, og når ni konstellasjoner meldte sin interesse på Langangen - Rugtvedt ligger dette i overkant av hva vi forventet, sier Børseth til Byggeindustrien.

Han peker på at det var mange var gode søkere, og bekrefter at rangeringen i prekvalifiseringen er gjort med bakgrunn i referanseprosjektene som er oppgitt.

– Alle søkerne leverte på skal-kravene, og vi har rangert de ni søkerne med bakgrunn i referanseprosjektene som er presentert, legger Børseth til.

Børseth peker på at også Skanska hadde gode nok referanseprosjekter til å bli prekvalifisert.

– Men i sum av de som ble vurdert, så nådde ikke Skanska og deres partnere opp blant de fem som ble med videre, sier Børseth.

Ønsker lykke til
Skanska bygde i sin tid blant annet den eksisterende Grenlandsbrua, og ny Grenlandsbru inngår som et stort element i den aktuelle utbyggingen. Men entreprenøren og deres partner Aas-Jakobsen med flere, ble ikke rangert høyt nok i prekvalifiseringen.

Skanska ønsker ikke å si så mye rundt prekvalifiseringen utover en kort kommentar rundt utfallet.

– Vi tar dette til etterretning og ønsker Nye Veier lykke til med prosjektet, sier kommunikasjonsdirektør i Skanska Norge, Audun Brandt Lågøyr.

To kinesiske selskaper
Det er ikke dagligdags at to kinesiske selskaper har levert inn tilbud på en stor anleggsjobb i Norge. Både China Communications Construction Company (CCCC) og Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) ønsket å gjennomføre dette oppdraget, men nådde altså ikke opp i konkurransen. CCCC har foreløpig ikke landet en kontrakt i Norge, men de har regnet på flere oppdrag. CCC har tidligere uttalt at de har store ambisjoner i det norske anleggsmarkedet, og har overfor Byggeindustrien bekreftet sin interesse for tre norske milliardprosjekter, Moelv – Roterud (Mjøsbrua), Sotrasambandet og jernbaneprosjektet der Tangenvika bru inngår.

SRBG har vært inne på to jobber i Norge, Hålogalandsbrua og den pågående Beitstadsundbrua, men kom heller ikke gjennom nåløyet i Nye Veier-konkurransen.

Nulles ut
Bjørn Børseth sier at rangeringen fra prekvalifiseringen nå nulles ut, og at alle selskapene starter likt i tilbudsarbeidet som skal i gang.

Børseth har som mål å signere kontrakten med en av de fem selskapene medio desember i år.

– Vi har nå en tilbudsfrist til 18. september, og deretter skal vi bruke en måned på evalueringsarbeidet. I slutten av oktober gjør vi et valg rundt hvem vi vil samarbeide med videre, før vi går inn i en konkretiseringsfase med mål om signering i desember. Byggestart blir da på nyåret 2021, forteller Børseth.

17 kilometer
De fem selskapene/konstellasjonene som blir med videre skal nå jobbe med sine tilbud. Prosjektet er 17 kilometer langt, og har en kontraktsverdi på cirka 5,2 milliarder kroner, eksklusive merverdiavgift.