Øst eller vest gjennom Hamar? I sitt høringssvar fraråder Innlandet fylkeskommune alternativ øst. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Innlandet fylkeskommune fraråder østlig togtrasé gjennom Hamar

Kommunedelplan for dobbeltspor gjennom Hamar er lagt ut på høring. Innlandet fylkeskommune anbefaler i sitt høringsinnspill at alternativ vest legges til grunn for videre planlegging av dobbeltspor gjennom Hamar.

Det skriver Innlandet fylkeskommune på sin internettside. Fylkeskommunen peker på sentral plassering av jernbanestasjonen med nærhet til arbeidsplasser boliger og servicefunksjoner som viktige punkter i sin vurdering.

I fylkesrådmannens forslag lå det inne en innsigelse til alternativ øst, men representantene fra Ap og Sp ønsket ikke å fremme innsigelse, men vil likevel fraråde alternativ øst.

– Vi har tatt ut innsigelse mot øst og lagt inn elektrifisering av Røros- og Solørbanen, uttaler Stian Tronsmoen (Sp) på Innlandet fylkeskommune sin internettside.

Sp og Ap fraråder alternativ øst fordi de frykter at det blir mindre attraktivt å pendle med tog hvis jernbanestasjonen er ved Vikingskipet på grunn av behovet for lokal transport til og fra stasjonen.

Representantene fra Ap og Sp mener at alternativ øst vil føre til manglende måloppnåelse av nasjonale og regionale målsettinger om kompakt by, redusert transportbehov, jordvern, styrke klima- og miljøvennlige transportformer og knytte bo- og arbeidsområdene godt sammen.

I tillegg til å legge vekt på betydningen av jernbanestasjonens sentrale plassering, understreker Ap og Sp i sitt forslag at alternativ vest vil styrke nødvendig framdrift av dobbeltspor til Lillehammer innen 2034.

Fylkeskommunen skriver på sin internettside at alle partiene i fylkesutvalget ga uttrykk for at både alternativ vest og øst er mye bedre etter at Bane NOR gjennomførte en ny utredning av alternativene.

– Når vi har konkludert med at begge alternativene er spiselige, er det rart at vi ikke kan konkludere med at det som blir vedtatt i Hamar kommunestyre blir tungen på vektskåla, uttaler Rune Øygarden (H).

Høyre, FrP og KrF la fram et annet alternativt forslag der alternativ øst c anbefales. Begrunnelsen var blant annet at en østlig trasé vil frigjøre store områder på dagens jernbaneområde, det vil gi mulighet til å utvikle en ny bydel og Hamar sentrum vil ha uhindret tilgang til Mjøsa.

Det alternative forslaget til Arbeiderpartiet og Senterpartiet ble vedtatt med 11 stemmer. Høyre, FrP og KrF stemte imot med sine 4 stemmer, opplyser Innlandet fylkeskommune.