Konferansen, som Norsk Bergindustri og Veiteknisk Institutt står bak, startet allerede på onsdag med besøk hos Bergneset Pukk & Grus i Storsteinnes, og med en påfølgende samling på den velkjente Rorbua. Torsdag og fredag er drøyt 150 deltakere samlet til faglig program på Scandic Ishavshotell i Tromsø.
– Vi gleder oss veldig til denne konferansen. Det er den største samlingen for alle som fysisk bygger vei i Norge. Både faglig og sosialt er dette en veldig fin møteplass, sier generalsekretær Anita Helene Hall i Norsk Bergindustri.
Pukk og grus-medlemmer
Stein i vei er rettet mot medlemsbedriftene i Norsk Bergindustri som driver virksomhet relatert til byggeråstoffer, det vil si pukk og grus. Kategorien byggeråstoff har desidert flest medlemmer i Norsk Bergindustri.
– Av bransjeforeningens 160 medlemmer ligger 70 under kunder kategorien byggeråstoffer, opplyser Hall.
Omsetter for 6,7 milliarder
Pukk og grus utgjør også den største delen av omsetningskaka for næringen Norsk Bergindustri representerer. Salg av mineralske ressurser sto for en totalomsetning på 10,8 milliarder i 2018, byggeråstoffer utgjorde 6,7 milliarder av totalomsetningen (62 prosent).
Industrimineraler (15 prosent), metallisk malm (13 prosent), naturstein (9 prosent), og energimineraler (1 prosent), står for resten av totalomsetningen på 10,8 milliarder kroner.
– Totalt ble det solgt 94 millioner tonn byggeråstoff i Norge i 2018. Av dette er 80 tonn knuste fjellmasser og resten løsmasser, opplyser Hall.
Hun understreker at tallene Norsk Bergindustri bruker er utarbeidet av Direktoratet for mineralforvaltning og omfatter kun produsenter med konsesjon. Det vil si at produksjon av byggeråstoffer i forbindelse med for eksempel veiprosjekter ikke ligger i disse tallene.
Regionreformen øverst på agendaen
Ikke overraskende står regionreformen og overføring av oppgaver fra Statens vegvesen til fylkeskommunene høyt på agendaen for årets Stein i vei-konferanse.
På det faglige programmet står også innlegg om alt ifra risiko i asfaltkontrakter og innføring i de nye asfaltretningslinjene, til EPD, kortreist stein og en debatt om de strenge kravene til mekanisk styrke på tilslag medfører lange transporter med store klimagassutslipp.
Statens vegvesens FoU-program, VegDim, bruk av billedanalyseverktøy og et NTNU-prosjekt som ser på bruksmuligheter for finfraksjon fra pukkproduksjon, blir også viet oppmerksomhet under konferansen.
– Vi har et veldig spennende program, fastslår Hall.
- Nøkkelord
- Vei
- Anlegg
- Bildekarusell