Endelig distriktsinndeling fastlagt

Det har vært strid om både distriktsgrenser og plassering av de 30 distriktsvegkontorene i Statens vegvesen. Vegdirektøren har nå bestemt seg.

Blant annet er det vedtatt at tallet på distrikt i Region Midt-Norge midlertidig blir redusert fra fem til fire distrikt. I Sør er flere distriktsgrenser justerte. I distriktet Nordre Nordland/Sør-Troms blir distriktsvegkontoret lagt til Harstad. Det blir ingen endringer i Vest og Øst. - Innspillene vi har fått i høringsrunden har vært mange, og med unntak av noen område har de til dels vært veldig sprikende. Mange har vært opptatt av at distriktsgrensene bør følge fylkesgrensene, og dette har vi i flere tilfeller tatt hensyn til, sier vegdirektør Olav Søfteland. - En del kommuner har ønsket seg til nabodistriktet. I flere tilfeller kunne det ha vært naturlig. Men konsekvensen av å flytte kommuner frå et distrikt til et annet ville skapt for stor forskjell på størrelsen av distriktene, sier vegdirektøren. De grunnleggende kriteriene for inndelingen og lokalisering av distriktsvegkontor er blant annet målsettingen om rundt 30 distrikt. Distriktsvegkontorene skal være plassert i områdets naturlige senter og være godt tilgjengelige for brukerne. Like faglige utfordringer mellom distriktene, det vil si at det ikke må være ulik størrelse på distriktene, har også vært vektlagt. Hensynet til mest mulig rasjonell drift og godt tilsyn med veinettet, blant annet med tanke på oppfølging av entreprenører, har også vært viktig i vurderingen. Det same gjelder hensynet til å holde på og rekruttere nødvendig kompetanse. I tillegg har de vurdert husleiekostnader, omstillingskostnader ved flytting, og fordeler med felles ressursbruk ved samlokalisering av regionvegkontor og distriktsvegkontor. Organiseringen med de nye forvaltningsregionene og -distriktene trer i kraft fra 1. januar 2003, samtidig som Vegvesenets produksjonsdel blir skilt ut som et statlig aksjeselskap. De nye distriktsvegkontorene blir kommunenes hovedsamarbeidspartner i Vegvesenet. Fylkeskommunenes hovedkontakt blir i hovedsak regionvegkontorene, som får ansvar for ledelse og styring av regionene, overordnet planlegging og planlegging av større utbyggingsprosjekt. - Detaljene knyttet til hvordan dette samarbeidet bør foregå i praksis er noe vi vil arbeide videre med frem til årsskiftet, presiserer vegdirektøren. Inndeling av regionene i distrikt (og plassering av distriktsvegkontor) blir som følgjer: Region Øst: Østfold (Moss), Stor-Oslo (Oslo), Romerike (Lillestrøm), Glåmdalen (Kongsvinger), Vest-Oppland (Gjøvik), Gudbrandsdalen (Lillehammer) og Hedmarken/Østerdalen (Hamar). Ingen endringer fra høringsforslag. Region Sør: Øvre Buskerud (Hønefoss), Nedre Buskerud (Drammen), Øvre Telemark (Notodden), Nedre Telemark (Skien), Vestfold (Tønsberg), Vest-Agder (Kristiansand) og Aust- Agder (Arendal). Endringer i forhold til høringsforslag: · Sande og Svelvik blir lagt til distriktet Vestfold i stedet for Nedre Buskerud. · Flesberg, Rollag og Nore og Uvdal blir lagt til distriktet Nedre Buskerud i stedet for Øvre Buskerud · Åseral blir lagt til distriktet Vest-Agder i stedet for Aust-Agder · Lillesand blir lagt til distriktet Aust-Agder i stedet for Vest-Agder Region Vest: Rogaland (Stavanger), Haugaland (Haugesund), Hordaland Vest (Bergen), Hordaland Øst (Voss), Sogn (Leikanger) og Fjordane (Førde). Ingen endringer frå høringsforslag. Region Midt-Norge: Sunnmøre (Ålesund), Nordmøre og Romsdal (Molde), Sør- Trøndelag (Trondheim) og Nord-Trøndelag (Steinkjer). Endringer i forhold til høringsforslag: · De tre distriktene Sør-Trøndelag, Inn-Trøndelag og Namdal og Nord-Fosen slås sammen til to distrikt: Sør- Trøndelag og Nord-Trøndelag. Distriktsgrensene følger fylkesgrensene. Med dette blir det ikke distriktsvegkontor i Namsos. Endringene i Trøndelag skyldes stor motstand mot Vegdirektoratets forslag. Vegdirektoratet mener at det bør være tre distrikt. Et nytt forslag må vi diskutere med lokale styresmakter. Dette må de komme tilbake til senere. Plasseringen av distriktsvegkontor i Trondheim og Steinkjer vil ikke endres. Region Nord: Helgeland (Mosjøen), Salten (Bodø), Nordre Nordland/Sør- Troms (Harstad), Midt-Troms (Tromsø), Nord-Troms/Vest- Finnmark (Alta) og Øst-Finnmark (Vadsø). Ingen endringer i forhold til høringsforslag.