<p>Brødrene Lunn er hovedtransportør for Veidekke i utbyggingen av E6 Arnkvern-Moelv. Foto: Volvo/Werner Juvik</p>Foto: Volvo/Werner JuvikFoto: Volvo/Werner JuvikFoto: Volvo/Werner JuvikFoto: Volvo/Werner JuvikFoto: Volvo/Werner JuvikFoto: Volvo/Werner JuvikFoto: Volvo/Werner JuvikFoto: Volvo/Werner Juvik

Brødrene Lunn firedoblet omsetningen på to år med E6-utbygging

Stort Veidekke-oppdrag på E6 Arnkvern-Moelv-utbygging har gitt rekordomsetning for massetransportøren Brødrene Lunn.

Denne artikkelen er hentet fra Byggeindustrien nummer 1 2020.

Fra lokalene til en campingplass i Lillehammer koordinerer Brødrene Lunn massetransporten for den store veiutbyggingen E6 Arnkvern-Moelv i Hedmark. Brødrene Lunn er hovedtransportør for Veidekke i byggingen av den nye veien og kontrakt både med Veidekke Entreprenør og Veidekke Industri.

Siden høsten 2017 har aktivitetsnivået for massetransportøren pekt i kun en retning; rett oppover.

– Vi lander på en omsetning rundt 190 millioner kroner i 2019, og jeg blir ikke overrasket om 2019 blir stående som «all-time high» for Brødrene Lunn, sier daglig leder Stian Lunn.

Han legger ikke skjul på at de siste par årene har vært svært hektiske for Brødrene Lunn. Selskapet er et familieselskap eid av Stian Lunn og hans far Per Arne Lunn, som i det daglige er transportkoordinator. Også lillebroren Ståle Lunn er aktiv i selskapet.

– I begynnelsen ble vi forespeilet 45 biler på det meste i kontrakten med Veidekke, men på det meste har det vært inne over 100 biler fra oss og Veidekke i prosjektet, sier Lunn.

Har støvsugd det lokale markedet
Brødrene Lunn eier selv 36 tippbiler. For å håndtere et storprosjekt som E6 Arnkvern-Moelv, er massetransportøren avhengig av et samarbeid med innleide transportører.

– Vi har støvsugd mye av kapasiteten på Innlandet for denne jobben. Det tror jeg nok at et prosjekt som riksvei 3/25 som kom i gang litt senere fikk merke. Der måtte de nok lete litt lenger unna etter massetransportører, sier Lunn.

Han forteller at Brødrene Lunn siden arbeidet startet på E6 i 2017, har jobbet mye med å øke kontaktnettet mot andre massetransportører.

Daglig leder Stian Lunn i Brødrene Lunn. Foto: Volvo/Werner Juvik

– Nå er vi ikke redde for å ta på oss oppdrag som krever 100 biler, vel så lenge oppdraget ikke kommer midt på sommeren hvor det allerede er høytrykk i markedet. På det mest intense på E6-prosjektet har vi ved en anledning snudd oss rundt og hanket inn 20 lastebiler i løpet av en helg. Jeg opplever at de vi samarbeider med er tilgjengelige for oss, sier han.

Fra januar i år blir det naturlig nok en roligere periode for massetransporten på E6-prosjektet. Men for Brødrene Lunn har storprosjektet gitt en forutsigbarhet som ikke er hverdagskost for en massetransportør i anleggsbransjen.

– For vår del vet vi at vi har mye å gjøre frem til juni 2021, det er ikke helt normalen med så god ordrereserve i massetransportbransjen. Vi har også kjøpt inn nye biler og har behov for flere ansatte, men akkurat nå om vinteren blir det naturlig nok mer utfordrende for de innleide i E6-prosjektet. Det er ingen tvil om at det er roligere i markedet akkurat nå, sier Lunn.

Egenutvikler digital løsning
Etter 2021 vil E6-utbyggingen strekke seg videre nordover mot Lillehammer og hovedkontoret til Brødrene Lunn.

– Med de signalene du gir, tyder det på at dere kan stille sterkt i en rolle som massetransportør for videre kontrakter?

– For vår del er det bare å henge seg på, men i anleggsbransjen er ingenting sikkert selv om vi sitter med titalls lastebiler på andre siden av Mjøsa. Jeg håper og tror at vi stiller sterkt i markedet fordi vi er gode på dokumentasjon på massetransporten. Vi innfører nå også geofencing i systemet vårt. Men i dette markedet er prisen det viktigste i konkurransen, sier han.

Lunn har selv tidligere erfaring fra databransjen og opplyser at siden han overtok som daglig leder har vært opptatt av at driften av selskapet skal være tilnærmet papirløs.

– Det er altfor tidkrevende å drive med papirer i transportnæringen i dag. Vi utvikler nå selv en digital løsning som jeg mener er bedre enn de kjente leverandørene på markedet kan tilby. Med denne løsningen holder vi full kontroll på massetransporten, og både kunde og leverandører kan holde oversikten i prosjektet, sier Lunn.

– Er dette en løsning du vil selge til andre aktører?

– Vi vil først få i gang systemet og benytte det noen måneder selv, før vi tar stilling til det. Men det blir trolig ikke tilgjengelig for alle. Om det blir tilgjengelig for andre, så blir det i første omgang de vi samarbeider med, fastslår han.

– Risikoen er å sitte med en stor bilpark uten noe å gjøre
Selv om omsetningstallene de siste par årene har gått rett til værs for Brødrene Lunn, legger den daglige leder ikke skjul på at det blir lange dager for administrasjonen som teller to mann i tillegg til Lunn selv.

– Med 150 lastebiler i drift blir det ofte lange kvelder, og vi kjemper for relativt lave marginger. Jeg føler ikke vi tar voldsom stor risiko med et så stort prosjekt. Vi jobber mye på timebasis, og da vet jeg hva vi må ha for å få økonomien til å gå rundt. Risikoen vår er at vi blir sittende med en stor bilpark uten å ha noe å gjøre, mener han.

Lunn er ikke veldig bekymret for fremtiden om bedriften ikke får et stort oppdrag for en av de videre kontraktene i E6-utbyggingen.

– Det avgjørende for vår del er at vi har nok jobb til bilene vi selv eier. E6-utbyggingen vil uansett skape store ringvirkninger. Jeg er ikke bekymret for at vi ikke får utnyttet kapasiteten vår med det aktivitetsnivået som kommer i vårt nærområde de nærmeste årene, sier han.