<p>Her pumpes den første betongen ned i den elektriske betongpumpa, på AF Anlegg-prosjektet på Grefsen Base i regi av Sporveien. F.v. Kent Bull (K. Bull), Dereje T. Asefa (Sporveien) og Odd Solum (AF Anlegg).</p>Selve hallen er på hele 15.000 kvadratmeter, og det er en stor jobb som nå er i ferd med å bli gjennomført.Prosjektleder Odd Solum i AF Anlegg.Daglig leder Kent Bull i K. Bull AS.Unicon leverte betongen.Odd Solum (AF Anegg), Dereje T. Asefa (Sporveien) og Hilde Wikesland Flaen (AF Anlegg).Kent Bull måtte selv forevige øyeblikket.

Her benyttes for første gang en elektrisk betongpumpe på en norsk byggeplass

I september kunne K. Bull AS for første gang vise frem sin nye elektriske betongpumpe, og tirsdag klokken 12 ble den for første gang benyttet med elektrisk drift på en byggeplass. Dette skjedde på AF Anleggs prosjekt for Sporveien på Grefsen Base i Oslo.

Da K. Bull AS for første gang viste frem den nye elektriske betongpumpen i høst kom den rett fra fabrikken. En rekke entreprenører og samarbeidspartnere var til stede for å se nyvinningen, og daglig leder og eier Kent Bull kunne tirsdag denne uken for første gang vise frem maskinen med full elektrisk drift på pumpeanlegget på et prosjekt i drift.

Kent Bull

Denne jobben ble utført for AF Anlegg, som er i ferd med å bygge om trikkens base for drift og verksted på Grefsen i Oslo.

Den nye betongpumpen har samme pumpekraft som en ordinær betongpumpe. Rekkevidden på bommen er på 20 meter, men på denne jobben ble det benyttet en egen slage. Betongpumpen er levert av Schwing-Stetter, og bygget på et Mercedes-Benz-chassis, som leveres med den mest moderne Euro6-motoren. Pumpen kan drives både elektrisk og med dieseldrift, og er altså en hybrid-løsning.

Fossilfritt
Grefsen Base-prosjektet er et fossilfritt prosjekt i regi av Sporveien, og denne typen utstyr blir stadig mer etterspurt på flere byggeplasser, ikke minst i Oslo. Kent Bull har stor tro at dette er utstyr som vil bli mye benyttet i tiden fremover.

– Vi har stor tro på denne nyvinningen. Flere byggherrer kommer til å sette stadig strengere krav om utslippsfrie maskiner og utstyr på sine byggeplasser, og da vil dette bli et viktig bidrag og en nyttig maskin for entreprenørene. Jeg tror vi kommer til å se mange av denne typen maskiner fremover, legger Bull til.

Betongpumpen har en maksimal teoretisk kapasitet på dieseldrift på 96 kubikkmeter i timen og med elektrisk drift på 66 kubikkmeter i timen. Trykket er det sammen uansett driftsmetode, 85 bar. Betongpumpen er levert av Alpha Maskin.

Gikk som planlagt
Det var en vegg som tirsdag skulle støpes, og arbeidet gikk som planlagt.

Prosjektleder Odd Solum i AF Anlegg.

– Dette gikk helt smertefritt, og helt etter planen. Trykket er like kraftig som en vanlig betongpumpe, og vi merker at maskinen pumper betongen i et veldig jevnt og behagelig tempo, noe som også selvsagt er en fordel for arbeiderne, sier prosjektleder Odd Solum i AF Anlegg til Byggeindustrien.

Han er ansvarlig for AF Gruppens arbeid med å bygge om trikkens base for drift og verksted på Grefsen i Oslo. Prosjektet er en del av Trikkeprogrammet ”Fremtidens byreise”, som også omfatter oppgradering og fornyelse av fasilitetene på Grefsen base. De første nye trikkene blir levert i 2020, og i 2024 skal alle være i drift.

Også Kent Bull kunne tilfreds konstatere at alt gikk etter planen.

– Utstyret fungerer meget bra, kommenterer han.

Basen klargjøres for å ta imot de 87 nye trikkene som skal kjøpes inn. Arbeidene består av bygging av mottakshall og ny vaskehall, ombygging av eksisterende bygningsmasse, utskifting av sporveksler og legging av en del nye spor og installasjon av nytt KL-system, (kontaktledningssystem) i hele hallen. Kontrakten hadde en opprinnelig verdi på 180 millioner kroner, eks mva. Selve hallen er på hele 15.000 kvadratmeter, og det er en stor jobb som nå er i ferd med å bli gjennomført.

– Arbeidet blir utført samtidig som anlegget er i full drift døgnet rundt, noe som stiller store krav til alle som arbeider på anlegget. Arbeidet deles inn i tilpassede faser, slik at driften ved anlegget kan foregår så sømløst som mulig, sier Solum.

AF hadde lagt til rette med strøm på byggeplassen, og dette skal ha vært helt ukomplisert å få til, og krever ikke mer strømkraft enn til drift av en tårnkran.

Fornøyd byggherre
HMS-K-ansvarlig og nabokontakt Dereje T. Asefa i Sporveien er godt fornøyd med hvordan arbeidet er blitt gjennomført. Han har blant annet hovedansvaret med å følge opp miljøaspektet ved prosjektet.

– AF Gruppen har gjort en meget god jobb innen dette feltet. Vi ser at det stadig kommer nytt og bedre utstyr på markedet, og AF har vært flinke til å ta denne typen utstyr i bruk, sier Asefa.

Ved siden av elektrisk drift innebærer konseptet fossilfri byggeplass at det må benyttes biodiesel i stedet for ordinær diesel der elektrisk drift ikke er mulig.

– Så langt har vi spart nærmere 25 tonn CO2-ekvivalenter ved å bruke biodiesel (HV 100 fornybar diesel) i stedet for vanlig diesel. I tillegg kommer miljøgevinsten ved å benytte elektrisk utstyr, påpeker Asefa.

Både Asefa og Solum skryter av samarbeidet ved prosjektet, og måte begge parter har klart å i bruk nye teknologi på anlegget.

– Her har byggherren virkelig klart å legge til rette for mange gode løsninger, og tilpasset driften underveis i prosessen, sier Solum.