Illustrasjonsfoto: PNC

Vurderer fremtiden i Norge - PNC har tatt stor nedskriving på norsk prosjekt

Den østerrikske entreprenøren Porr vil ta en endelig avgjørelse rundt sin norske fremtid i første kvartal 2020.

I slutten av november gikk Porr-konsernet ut med en melding om at de reduserer sine resultatforventninger for 2019, og en av hovedårsakene skal være en nedskrivning på et av de norske prosjektene til entreprenøren.

Porr-konsernet har også slitt i det polske markedet.

Ifølge regnskapene til PNC Norge AS har dette selskapet tapt penger i Norge helt siden etableringen i 2014.

Det tyngste året var i fjor. Da gikk de med 62,2 millioner kroner i minus i Norge, og fra 2014 til 2018 er de røde tallene på totalt 86,6 millioner.

I tillegg gikk Porrs andre norske selskap, PNC Infrastructure Norge, med et samlet underskudd rundt 29 millioner fra 2012 til 2016 ifølge offentlige regnskap.

I de påfølgende to årene gikk bedre for denne delen av norgessatsingen. Samlet i 2017 og 2018 gikk PNC Infrastructure med 21,4 millioner i pluss.

Vil ikke kommentere prosjekt

Daglig leder Mathis Fabich for PNC i Norge ikke å kommentere hvilket av prosjektene det vises til i meldingen som nedskrivningsprosjektet.

– Porr er til stede i Norge med mange prosjekter. Ett prosjekt er ikke implementert i tråd med forventningene - som et resultat har personalkostnadene steget. Vi ber om forståelse av at vi ikke navngir prosjektet med navn, skriver Mathias Fabich i en e-post til Byggeindustrien.

Vurderer norsk fremtid

Men entreprenøren innrømmer at den fremtidige norske satsingen til Porr er under vurdering.

– Etter de siste års sterke vekst fortsetter Porr bevisst sin strategi om vekst og konsolidering i 2019. For å møte markedets utfordringer best mulig, har Porr satt i gang en omfattende analyse av markedene den opererer i. Det strategiske fokuset er fortsatt på hjemmemarkedene våre, samt våre europeiske prosjektmarkeder. Vi vurderer for tiden vår tilstedeværelse i Norge. Analysefasen i Norge vil være ferdig i første kvartal i 2020, skriver Fabich i meldingen til Byggeindustrien.

Omorganiserer

Byggeindustrien er kjent med at det den siste tiden er gjort endringer i ledelsen i det norske selskapet.

Fabich skriver følgende om omorgansieringen i PNC Norge:

– Som en del av den organisatoriske omstillingen, effektiviserer vi forretningsenhetene våre, optimaliserer delte servicesenterprosesser og kostnadsstrukturer. Den nye styringsmodellen forenkler ledelsesstrukturene, og vi implementerer systematisk den nye bedriftskulturen med våre fem prinsipper - pålitelighet, skulder ved skulder, takknemlighet, lidenskap og banebrytende ånd, skriver Mathias Fabich i e-posten.

Flere prosjekter

PNC Norge har vært entreprenør i flere store bruprosjekter i Norge, blant annet Loftesnesbrui i Sogndal og Farrisbrua i Larvik.

De er også involvert i flere pågående prosjekter, blant annet Randselva Bru på E16 mellom Eggemoen og Åsbygda, Intercity-prosjektet Venjar-Langset og Varoddbrua i Kristiansand.

Ferdigsstillelsen av Varoddbrua er utsatt med flere måneder.

Fv. 17 Liafjellet-Olvikvatnet i Nordland er ifølge Statens vegvesen også forsinket, i hovedsak grunnet et skred som gikk ved tunnelportalen i øst i september 2018. Dette prosjektet planlegges ferdigstilt i løpet av 2020.

Etter at denne saken først ble publisert, har Byggeindustrien oppdatert saken med tall fra PNCs andre norske selskap PNC Infrastructure.