Viktig å finne ut hvorfor det raste fra fjellskjæringen

Det var bare tilfeldigheter som gjorde at ingen ble rammet av raset fra fjellskjæringen på E18 ved Larvik i Vestfold. Noe før klokken 23 fredag kveld raste mange steinblokker ut i veibanen - og ved siden av å få veien åpnet er det nå selvsagt veldig viktig å finne ut hvordan dette raset kunne oppstå.

Til alt hell gikk raset sent fredag kveld. Da er det relativt liten trafikk på denne firfeltsveien. Med en fartsgrense på 100 kilometer i timen kunne raset fått langt mer alvorlige konsekvenser enn hva det faktisk gjorde. Det er selvsagt store skader på veien og området rundt veibanen – men det kan ordnes. Statens vegvesen og flere entreprenører er nå i full sving med å sikre området. Dette skal blant annet skje ved å sprenge ned noen fjellblokker som har risiko for å falle ned. Planen er at dette skal gjennomføres i løpet av tirsdag. Deretter skal geologer undersøke området nærmere, før det sikres og man kan begynne å åpne nordgående løp. Etter hvert skal man også få ordnet sørgående løp slik at veien kan åpne for normal trafikk igjen, men det er fortsatt noe usikkert når det kan skje.

Mandag ble det meldt om trafikale utfordringer i området som følge av stengningen - noe som selvsagt ikke er overraskende. Dette er en mye brukt vei som er viktig for både lokalmiljøet, regionen og de som bruker strekningen mellom hovedstadsområdet og Sørlandet. En lengre stengning her får store konsekvenser.

Det viktigste er likevel at ikke det oppsto personskader som følge av raset. Og dette raset fra denne fjellskjæringen skulle naturligvis aldri ha skjedd. Denne veien ble åpnet så sent som i mai i fjor – og vi regner med man nå arbeider på høygir for å finne ut hvordan dette kunne skje – og hva som er de bakenforliggende årsaker til hendelsen. Er det feil med prosjekteringen, utførelsen eller fra de som har utført kontrolloppgaven. Her er allerede ekspertene i full gang med å se på hendelsforløpet og hva som kan være gjort feil eller hva man ikke har gjort. Det er enorme krefter som har vært i sving – og selv om vi har hatt en relativt fuktig værtype over lang tid, skal anlegget og sikringen tåle dette. Vi får håpe geologene, og de andre fagekspertene, får de ressursene og tiden som trengs for å komme til bunns i dette. Om det skulle ligge en form for prosjekteringsfeil eller om det er noe galt med selve måten å sikre en fjellskjæring av denne typen på, må man se til at lignende de situasjoner ikke kan oppstå andre steder hvor man har utført arbeider på noenlunde samme måte.

Det er selvsagt ingen i bransjen som bevisst slurver eller tar noen snarveier med sikkerheten, ei heller at dette blir nedprioritert på denne typen utbygginger - og vi regner med at fagfolkene som har vært involvert i prosjektet, og andre tilsvarende prosjekter, nå ser på nettopp jobben som er gjort. Som kjent er det Statens vegvesen som er byggherre for denne utbyggingen, mens det var Skanska som var utførende entreprenør for denne delen av prosjektet. Vi har tiltro til at de involverte aktører nå jobber tett sammen for å finne en mulig årsakssammenheng og hvordan dette skal løses videre. En ting er de trafikale utfordringene vi nå ser – men det er selvsagt viktig at man også får brukt den tiden som trengs til å undersøke hvordan dette skjedde før man setter på trafikken igjen.

Prosjektet ble for øvrig kårets til årets Anlegg 2018.