Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Fare for nye ras fra fjellparti - E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke

Larvik 20191214. Opprydding er så smått i gang på E18 ved Bommestad i Larvik der det gikk et steinras sent fredag kveld. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
‹ ›

Publisert: 14.12.2019 14:26. Sist endret: 15.12.2019 00:01.

Det er fare for at nye deler av fjellpartiet ved E18 ved Bommestad i Larvik skal rase ut. Vegvesenet sier veien tidligst kan åpnes mot slutten av neste uke.

  • Eiendomsselskapet Draupner Investeringer har hentet 45 millioner kroner

  • Vil gjøre det enklere å velge miljøvennlige kjøretøy i godstransporten

  • Obos iverksetter ekstern gransking etter NRK-avsløring

  • Undersøkelse: Fagorganiserte melder om koronaproblemer

Nettleder

Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt

Les også:

  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Lars Sørgard

«Ikke hopp bukk over konkurranseloven!»
Les mer

Les også:

  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Vil gjøre det enklere å velge miljøvennlige kjøretøy i godstransporten
  • Obos iverksetter ekstern gransking etter NRK-avsløring
  • Undersøkelse: Fagorganiserte melder om koronaproblemer
  • Mann og kvinne fra Jæren til sykehus med brannskader
  • Giftinformasjonen: Bekymret over kraftig økning i uhell med avløpsåpner
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt
  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn
  • Disse vil drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Seltor bygger for Entra i Oslo

Flere kontrakter

  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Enorme kampesteiner sperrer hele det sørgående løpet til den to år gamle høyhastighetsveien gjennom Vestfold. I tillegg traff noen mindre steiner ett av feltene i nordgående retning.

– Den foreløpige konklusjonen til geologene som har undersøkt fjellet, er at det er usikre masser der som må tas ned. Vi vurderer nå om det lar seg gjøre mekanisk eller om vi må sprenge, sa seksjonssjef Trond Haugstad for drift og vedlikehold i Statens vegvesen under en presseorientering lørdag formiddag.

Lørdag kveld sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen til TV 2 at veien tidligst kan åpne mot slutten av neste uke. Vegvesenet vil jobbe døgnkontinuerlige skift på stedet de neste dagene.

– Vi må sprenge ned den store blokka som henger litt løs. Før vi kan sprenge den, må vi sikre det øvrige fjellet slik at vi ikke får ytterligere ras, sier Kaurin.

Han legger til at veien ikke kan åpne før om noen dager.

– Vi tør ikke å love noen åpning før mot slutten av den uken vi nå går inn i.

200 meter
Vegvesenet regner med å kunne åpne nordgående løp for trafikk i begge retninger relativt raskt. Men grunnet usikkerhet rundt fjellmassene på stedet, blir sørgående løp holdt stengt inntil videre.

– Vår hovedprioritet nå er å gjøre det så sikkert som mulig på stedet. Det er for tidlig å si noe om når vi kan åpne. Det gjør vi først når vi er helt sikre på at det ikke vil gå flere ras, sa Kaurin til NTB tidligere lørdag.

Han sier de nå vil gå over rasstedet og hele fjellpartiet før de åpner veien igjen. Partiet det er snakk om, er et par hundre meter langt.

Åpnet for to år siden
– Det er for tidlig å spekulere på hva som er årsaken til dette. Nå har vi fokus på to ting – sikre rasområdet og få ned det som måtte være løst og sørge for at trafikken går så godt som mulig på omkjøringsveiene, sier Kaurin.

Veistrekningen der raset gikk, ble åpnet for trafikk for to år siden. Det er omkjøring via Larvik, men det er også mulig å ta av ved Holmestrand og kjøre videre indre vei til Skien og Porsgrunn.

Ingen ble truffet da deler av fjellsiden tett inntil kjørebanen på E18 ved Bommestad i Larvik raste ut sent fredag kveld.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Nye Veier presenterte  prosjekter til 13 milliarder kroner

 

Første gang Veidekke må stenge byggeplass i pandemien

 

Stengte ned Brønnøy etter smitte-utbrudd på byggeplass

 

Tromsø kommune må ut med tosifret millionbeløp til entreprenør etter anbudsfeil

 

Lovendring skal hindre graveskader i ledningsnettet

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen