Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

OPS-kontrakt på 10 milliarder gryteklar for markedet - dette sier de største norske entreprenørene om Sotrasambandet

OPS-prosjektet riksvei 555 Sotrasambandet blir lyst ut før jul. Illustrasjon: Statens vegvesen

Publisert: 09.12.2019 15:41. Sist endret: 09.12.2019 18:18.

Sotrasambandet blir norgeshistoriens største enkeltstående samferdselskontrakt. Spørsmålet er om de norske entreprenørene vil være med å konkurrere om den.

  • Rambøll hjelper Equinor med solcellepark til havs

  • Statsbygg lanserer ny versjon av BIM-krav

  • Tunnelbrannen ved Nordøyvegen får ikke konsekvenser for åpningstidspunkt

  • Spår elektrisk år for NCC

Nettleder

Digitaliseringens år

Les også:

  • Fremtidens kontorer
  • Det strammer seg til
  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Sverre Molvik

«Vi må tenke nytt om miljø»
Les mer

Les også:

  • Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel
    Merete Bellingmo
  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Rambøll hjelper Equinor med solcellepark til havs
  • Statsbygg lanserer ny versjon av BIM-krav
  • Tunnelbrannen ved Nordøyvegen får ikke konsekvenser for åpningstidspunkt
  • Spår elektrisk år for NCC
  • Rekorddeltakelse på digital utgave av Betongindustridagene - se arrangementet på bygg.no
  • Asker Entreprenør bygger sykehjem i Fredrikstad
  • Optimera med storsatsing på tredjepartslogistikk
  • Slik jobber Spinn Arkitekter i virtuell virkelighet under pandemien
  • Finland stenger grensa mot Norge
  • Rapport: Flere setter lærlingkrav i kontraktene - men kravene følges sjelden opp
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Asker Entreprenør bygger sykehjem i Fredrikstad

Flere kontrakter

  • Norconsult signerte rammeavtale med Forsvarsbygg
  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern
  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon
  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Slik jobber Spinn Arkitekter i virtuell virkelighet under pandemien

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Mandag opplyste Vegvesenet at arbeidet med kontraktgrunnlaget for rv. 555 Sotrasambandet er i sluttfasen.

Kontrakten, som vil bli et såkalt offentlig-privat-samarbeid (OPS), skal lyses ut i Doffin og TED før jul.

Det er ventet av Sotrasambanet får en prislapp på godt over ti milliarder kroner, noe som er rekord for et samferdselsprosjekt i Norge. Frem til nå er det den spansk-italienske entreprenørkonstellasjonen mellom Acciona og Ghella på Follobanen som har rekorden med sin TBM-kontrakt på Follobanen til nærmere ni milliarder.

Byggeindustrien har vært i kontakt med fem av landets største anleggsentreprenører for å høre hvordan de vurderer Sotra-kontrakten på over 10 milliarder kroner.

Av Veidekke, AF, Skanska og NCC er det Veidekke som gir det sterkeste hintet om at kontrakten er for stor og risikofylt for dem.

Øivind Larsen Veidekke
 

Konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Anlegg. Foto: Veidekke

– Vi har ikke lyst til å kommentere enkeltprosjekter, utover det vi har sagt om vår strategi rundt prosjekter som vi antar havner innenfor 1,5 milliarder kroner, skriver Veidekkes konserndirektør for anlegg, Øivind Larsen i en tekstmelding til Byggeindustrien.

I vår fastslo Norges største entreprenør at de ikke vil gå inn på kontrakter som overstiger 1,5 milliarder – uansett oppdragsgiver.

De ville heller ikke gå inn på rene anbudsjobber der de ikke kan være med å påvirke i tidligfase.

Oslo storbylegevakt rivestart (45)
 

Ståle Rød, konsernsjef Skanska. Foto: Svanhild Blakstad

Skanska: Størrelse har underordnet betydning

Heller ikke Skanska vil kommentere Sotrasambandet spesielt.

– Vi vurderer alle prosjekter, men på generelt grunnlag kommenterer vi aldri hvilke prosjekter vi til slutt prioriterer å regne på, skriver konsernsjef Ståle Rød i Skanska Norge i SMS til Byggeindustrien.

– Kan du på generelt grunnlag si noe om hva Skanska tenker om kontraktstørrelser på 10 milliarder kroner?

– Størrelsen på kontrakten har underordnet betydning for oss. Vi vurderer den generelle risikoprofilen opp mot egen kapasitet og vurdert konkurransekraft i hvert enkelt prosjekt, svarer Rød.

AF Gruppen: Vil vurdere anbudsdokumentene grundig

 

Arild Moe, konserndirektør anlegg i AF Gruppen. Foto: AF Gruppen

AF Gruppens konserndirektør for anlegg, Arild Moe, sier det er høy aktivitet i selskapet om dagen, men at Sotrasambandet er ett av flere prosjekter som de vurderer.

– Men vi tar ikke endelig stilling til om vi skal konkurrere eller ikke før vi har sett dokumentene fra Statens vegvesen, sier han.

– Hvordan må de anbudsdokumentene være utformet for at dette skal være interessant?

– Det er flere elementer vi må vurdere, blant annet må vi ta stilling til den totale risikoprofilen i prosjektet. Vi må sette oss grundig inn i dokumentene når de kommer, sier Moe.

– Dere har flere store prosjekter gående nå, blant annet et prosjekt på Sørlandet mellom Kristiansand og Mandal til 4,5 milliarder. Har dere kapasitet til dette i tillegg?

– Vi har kapasitet, men for oss er det timingen for samhandling og utførelse som er det viktige. Det må vi se på, slik vi gjør i alle kontrakter, sier Moe.

Hæhre: Lite aktuelt

Svein Hov Skjelle
 

Konsernsjef Svein Hov Skjelle i Hæhre & Isachsen Gruppen. Arkivfoto.

Konsernsjef i Hæhre & Isachsen Gruppen, Svein Hov Skjelle, regner OPS-prosjektet som lite aktuelt for dem.

– Vi ønsker ikke å kommentere enkeltprosjekter, men vi har tidligere kommunisert at disse prosjektene har en risikoprofil og størrelse som gjør at det per nå vurderes som lite aktuelt for Hæhre Entreprenør å se på disse. Om det er aktuelt å gå i samarbeid med andre aktører, må vurderes fra prosjekt til prosjekt. Hæhre Entreprenør vil i så fall fokusere på å tilby kjernekompetanse som sprengning, tunnel og masseflytting, sier Skjelle til Byggeindustrien.

Les også:
  • Hæhre og Veidekke avskriver OPS-prosjekter - AF og NCC holder dørene åpne

NCC utelukker ingenting

by1419-Per Jonsson NCC
 

Per Jonsson er NCCs head of civil engineering i Norge. Arkivfoto.

Byggeindustrien har også vært i kontakt med NCC.

De viser til hva de uttalte i september da Byggeindustrien snakket med Per Jonsson, NCCs head of civil engineering i Norge, om størrelsene på Sotrasambandet og  Hålogalandsvegen til henholdsvis 10 og 9 milliarder kroner.

Jonsson var tvilende til om det var riktig å gå ut i det norske anleggsmarkedet med kontrakter på denne størrelsen.

– For å lykkes med OPS tror vi på en størrelse som gjør flere prosjekter mulige, og som er sammenlignbare og skaper et marked. Dette må det tas hensyn til. Kontraktene bør nok i større grad tilpasses de norske entreprenørenes kapasitet, og dermed muligheten for å utvikle kompetansen ytterligere. Det vil styrke norsk entreprenørbransje og arbeidsplasser, sa Jonsson til Byggeindustrien.

NCC Infrastructure ville imidlertid ikke utelukke deltakelse i OPS-prosjektene.

– Vi utelukker ingenting når det gjelder størrelse, og gjør våre vurderinger i hvert enkelt prosjekt. Et godt OPS-prosjekt krever at entreprenøren gis muligheten til å finne gode løsninger for gjennomføring. Det gjør at prosjektet ikke må være låst opp i en løsning, slik vi oppfatter at enkelte OPS-prosjekter kan være fordi prosjekteringen er for detaljert, sier Jonsson.

Nøkkelord:

Anlegg, OPS, Skanska, Veidekke, NCC, AF Gruppen
 

Drakamp mellom norske, spanske
og kinesiske entreprenører på E6 Storhove – Øyer

 

Rapport: Flere setter lærlingkrav i kontraktene - men kravene følges sjelden opp

 

Tunnel-brannen ved Nordøyvegen får ikke konsekvenser for åpnings-tidspunkt

 

Statsbygg lanserer ny versjon av BIM-krav

 

Rambøll hjelper Equinor med solcellepark til havs

 

Optimera med storsatsing på tredjeparts-logistikk

 

Slik jobber Spinn Arkitekter i virtuell virkelighet
under pandemien

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen