Otto Berntsen, Torbjørn Tveit Bakketun og Tobias Andersson fra JV Skanska Strabag mottok prisen som project of the year i sin klasse under NCE Tunnelling festival i London sent torsdag kveld. Foto: SkanskaTorbjorn Tveit Bakketun foran TBM-maskinen Ulrikke. Foto: Sverre HjørnevikFerdig tunnel rett før overlevering. Foto: Sverre Hjørnevik

Nye Ulriken tunnel vant internasjonal prestisjepris

Nye Ulriken Tunnel ble kåret til årets beste tunnelprosjekt i sin klasse under årets NCE Tunneling festival.

Det var i kategorien prosjekter mellom 50 og 500 M$ at JV Skanska Strabag fikk tildelt den prestisjefylte globale prisen som ble delt ut i London torsdag 5. desember.

Prosjektleder Torbjørn Tveit Bakketun tok imot prisen sammen med kollegene Tobias Andersson og Otto Berrntsen på vegne av JV Skanska Strabag. På forhånd hadde de et godt håp om å vinne en pris, for prosjektet har høstet stor internasjonal oppmerksomhet, og var nominert i flere kategorier.

- Etter fem år med hardt arbeid i der vi til slutt kom i mål både tidsmessig og økonomisk, så var denne prisen virkelig prikken over i-en og i tøff internasjonal konkurranse henger denne utmerkingen veldig høyt, forteller Torbjørn Tveit Bakketun.

Selv om det var JV Skanska Strabag som vant prisen ønsker Bakketun å dele den med alle som har vært involvert i tunnelprosjektet, både vår kunde BaneNor og alle involverte underentreprenører og leverandører.

- Jeg vil takke alle som jobba på og med prosjektet. Vi klarte dette fordi vi jobbet godt sammen, sier han.

Nye Ulriken tunnel er den første jernbanetunnelen som er bygget med TBM-teknologi i Norge. Kontrakten mellom arbeidsfellesskapet Skanska Strabag og BaneNOR var på cirka 1,3 milliarder kroner da den ble signert i mai 2014. Umiddelbart etter signering startet byggingen av TBM-maskinen Ulrikke i Tyskland. Rett før jul i 2015 stod den 155 meter lange maskinen ferdig montert i Arna og startet på ferden gjennom byfjellet Ulriken. Etter at Ulrikke hadde gnaget seg gjennom 6.900 meter med fjell hadde hun gjennomboring i Fløen i august 2017. Skanska Strabag brukte så litt over 2 år på etterarbeid og klargjøring av tunnelen som i sommer ble overlevert til Bane NOR.