Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vegvesenet får samme muligheter som Nye Veier

Samferdselsminister Jon Georg Dale vil nå gi Statens vegvesen samme forretningsmodell som det Nye Veier har.

Publisert: 06.12.2019 07:34. Sist endret: 09.12.2019 08:12.

Samferdselsministeren gir Statens vegvesen mulighet til å få klarsignal til et prosjekt før det er vedtatt en reguleringsplan. Det har Nye Veier allerede i dag.

  • 21 konkurser i uke 14

  • Enighet i lønnsoppgjøret - ingen storstreik

  • Regionale tiltak avvikles for 13 Viken-kommuner

  • Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr

Nettleder

Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv

Les også:

  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
  • Rister av seg korona-frykten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • 21 konkurser i uke 14
  • Enighet i lønnsoppgjøret - ingen storstreik
  • Regionale tiltak avvikles for 13 Viken-kommuner
  • Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr
  • Hjemmekontor har gitt mange psykiske plager, viser undersøkelse
  • Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser
  • Nybø vil la foretak fortsette med digitale møter
  • Innlegg: Livsløp og åpne standarder er veien fram
  • Bygging av nye Granåsen i full gang
  • Hun tar over som FOU- og miljøleder i Betong Øst
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
  • Stjern bygger 73 leiligheter for TOBB
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

  • Her jobber anleggsarbeiderne på 50 meters dyp

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Dette skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding fredag.

– Statens vegvesen får nå i oppdrag å foreslå prosjekter som kan være aktuelle for tidliginvolvering, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

I dag er det slik at Statens vegvesen ikke kan involvere en entreprenør til å bygge et veiprosjekt før prosjektet er godkjent av Stortinget. Stortingets behandling skjer dessuten førts etter at reguleringsplanleggingen er ferdig, og siste eksterne kvalitetssikring (KS2) er gjennomført. Dagens modell gir dermed ikke Statens vegvesen åpning for å involvere entreprenører på et tidlig tidspunkt i planleggingen, slik Nye Veier kan gjøre i dag.

To modeller
– Vi foreslår nå to modeller for tidlig involvering av entreprenører som Statens vegvesen kan teste ut. Målet er å finne mest mulig effektive løsninger for gjennomføring av veiprosjekter som kan bidra til reduserte utbyggingskostnader, økt nytte og kortere byggetid. Vi skal ikke sløse bort pengene til folk, derfor er det viktig at vi ser på flere modeller, sier Dale.

Modell I
Modell I innebærer at Stortinget gir klarsignal til prosjektet med nødvendig forbehold om endringer i prosjektet, før det er vedtatt reguleringsplan i prosjektet.

Deretter kan Statens vegvesen involvere entreprenører i en tidlig fase i reguleringsplanarbeidet for å være med å utvikle prosjektet i samarbeid med Vegvesenet. Dette vil skje etter at den eksterne KS2 er gjennomført, men KS2 vil da være basert på mer uavklart plangrunnlag enn i dag.

Dersom prosjektering og prosjektutvikling skjer innenfor rammene av KS2, skal prosjektet gjennomføres i tråd med Stortinget sitt vedtak. Kontraktene vil inneholde mekanismer for å avslutte kontrakten om Vegvesenet og entreprenøren ikke blir enige om kontraktsummen.

Modell II
Modell II er basert på at kontraktstrategien blir kvalitetssikret tidlig i forprosjektfasen. Kvalitetssikringen av kontraktstrategien skjer da separat fra de andre temaene i den eksterne KS2. Kvalitetssikringen skal da først og fremst se på om det er grunnlag for om entreprenører bør involveres i en tidlig fase.

Dersom det blir inngått en kontrakt om tidlig involvering, skal denne ta forbehold om at Stortinget senere skal ta stilling til prosjektet. Når planleggingen er ferdig, skal hele prosjektet gjennom en ekstern KS 2 som vanlig.

– Vi har nå bedt Statens vegvesen om å finne aktuelle prosjekter der vi kan teste disse modellene. Det er viktig å dokumentere hvilke innsparinger vi oppnår ved de ulike modellene. På den måten kan vi høste erfaringer og velge den beste løsningen for fremtiden, sier Dale.

Glad vegdirektør
Statens vegvesen applauderer det nye forslaget fra samferdselsministeren.

– Når vi får om bord entreprenører før prosjektene låses i reguleringsplaner, får vi gode muligheter til å ta de optimale valgene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen i en pressemelding.

Hun uttaler at Vegvesenet har bedt om disse mulighetene. Blant annet ble dette spilt inn i prosessene om mulige kostnadsreduksjoner i neste NTP-periode. Hovland er sikker på at tidliginvolvering kan gi besparelser.

Fortsatt eksterne konsulenter
Fortsatt skal eksterne konsulenter for kvalitetssikring involveres i to omganger – første gang skjer etter konseptutvalget. Det nye nå blir at KS2 gjøres før reguleringsplanen er ferdig.

I pressemeldingen understreker Samferdselsdepartementet at det skal fastsettes styringsmål (tilsvarende P50), og føres endringslogg gjennom planarbeidet. Vesentlige endringer må forelegges departementet, noe som allerede er praksis. Departementet skal beslutte oppstart, og Stortinget vil få forelagt prosjektet til beslutning. Departementet legger også til grunn at det skal gjennomføres en evaluering av hvordan modellene fungerer, og hvilke kostnadsreduksjoner som har blitt oppnådd etter inngåelse av målpris.

Nøkkelord:

Anlegg, Vei, Statens vegvesen, Nye Veier
 

21 konkurser i uke 14

 

Bergen kommune med full seier i ankesak mot Consto

 

Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser

 

Enighet i lønnsoppgjøret
- ingen storstreik

 

COWI vant i lagmanns-retten mot Kristiansund kommune

 

Vil forby kontant lønn og straffe lønnstyveri med fengsel


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen