Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Jakter på kostnadskutt i veibyggingen

Foto: Norconsult

Publisert: 05.12.2019 22:19.

– Med jevne mellomrom er det nødvendig å løfte blikket for å se om vegnormalene gir oss de veiene vi faktisk trenger, sier Marius Slinde i seksjon for planlegging og grunnerverv i Statens vegvesen.

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt

  • Seltor bygger for Entra i Oslo

  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt

  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn

Nettleder

Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt

Les også:

  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Lars Sørgard

«Ikke hopp bukk over konkurranseloven!»
Les mer

Les også:

  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt
  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn
  • Disse vil drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres
  • Nye Veier presenterte kommende prosjekter til 13 milliarder kroner
  • Arbeidsledigheten har falt siden før påske
  • Entrepriseforeningen inviterer til webinar med Back to back og rådgiveransvar på menyen - se live på bygg.no
  • Nybø utvider innreisemulighetene for utenlandsk arbeidskraft
  • NHO Luftfart negative til flyplassutbygging i nord
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Seltor bygger for Entra i Oslo

Flere kontrakter

  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Han har hatt ansvar for en kreativ prosess, der entreprenører, konsulenter, Nye Veier AS og Statens vegvesen har vært med.

– Gjennom vegnormalene påvirker vi mange av egenskapene veien får, også hva det koster å bygge og drifte, sier Slinde til vegnett.no.

– Vi ser potensiale for markante kostnadsreduksjoner på riks- og fylkesveinettet. Det tegner seg et bilde av at lista muligens kan legges litt lavere for å hente ut gevinster, legger han til.

Normalene
Vegnett skriver videre at litt forenklet kan man si at normalene utvikler seg steg for steg, slik at justeringer legger seg oppå gjeldende regler.

- Dette har mange fordeler, men i blant må vi skaffe oss det store overblikket og blant annet stille spørsmål om vi har lagt inn doble krav, kjøpt sikkerhet flere ganger, for å si det slik, sier han.

200 ideer om å redusere kostnader
Vegvesenet inviterte i september til en stor åpen og kreativ prosess der deltakerne kom opp med bortimot 200 idéer om hvordan de kan redusere kostnader.

Norconsult har bistått og har skrevet en rapport.

Noen lovende forslag
Dette er noen av de mest lovende forslagene som det jobbes videre med:

* Vurdere om kravet til midtrekkverk på to/trefeltsveier med 80 km/t mellom 6000 og 9000 ÅDT (årsdøgntrafikk) kam tas bort.

* Bygge tradisjonell tofelts landevei ved noe høyere ÅDT enn 6.000.

* Ha mulighet for smal firefelltsvei (17-18 m) med fartsgrense 90 eller 100 km/t på riksveier som ikke er en del av TEN-T-veinettet – som et alternativ til bred firefeltsfeltsvei med 110 km/t.

* Ta bort krav om elektriske anlegg i svært lavtrafikkerte tunneler

* Kan vi ha mindre strenge krav til rekkverk/sideterreng på nyere veier av god standard?

Må utrede konsekvenser
Faglige utgreiinger står nå for tur. Ideene med størst potensiale for kostnadsreduksjoner blir vurdert først. De utelukker forslag som de ser vil være uheldig for trafikksikkerheten.

– Vi kan ikke ta ideene på sparket, men må utrede konsekvensene. Vegnormalene skal bygge på forskning og anerkjent beste praksis, påpeker Slinde.

Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen
 

Nye Veier presenterte  prosjekter til 13 milliarder kroner

 

Første gang Veidekke må stenge byggeplass i pandemien

 

Stengte ned Brønnøy etter smitte-utbrudd på byggeplass

 

Tromsø kommune må ut med tosifret millionbeløp til entreprenør etter anbudsfeil

 

Lovendring skal hindre graveskader i ledningsnettet

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen