Drammen stasjon slik den kommer til å se ut i ny drakt. Ill.Bane NOR

Bane NOR nedjusterer kostandsprognosen for Drammen-Kobbervikdalen

Bane NOR-prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen har nedjustert prognosen for hvor mye utbyggingen vil koste.

- Vi må få så mye effekt som mulig ut av hver eneste jernbanekrone, sier prosjektsjef Hanne Anette Stormo i Bane NOR i en pressemelding.

Bane NOR skal bygge nytt dobbeltspor mellom Drammen og Skoger, som et sentralt ledd i arbeidet med å etablere sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg, og dermed legge til rette for flere avganger på Vestfoldbanen. Prosjektet i Drammen er omfattende, med sju kilometer tunnel under Strømsåsen. Deler av tunnelen er teknisk komplisert, med etablering av løsmassetunnel og kulvert.

- Det er et komplisert prosjekt på mange måter. Det gjelder ikke bare det at vi skal jobbe i en by, der mange naboer og reisende vil bli berørt, men også den tekniske gjennomføringen, forteller Stormo.

Rekkefølge, hensetting og signal
Prosjektet skal bygge om både Drammen stasjon og Gulskogen stasjon, og bygge nye spor mellom stasjonene. Det ble opprinnelig planlagt å begynne med Gulskogen stasjon, og ta Drammen stasjon til sist. Dette har prosjektet gått bort fra.
- For å være sikre på at vi gjennomfører de krevende anleggsperiodene på best mulig måte, med særlig fokus på utnyttelse av togfrie perioder, har vi gjennomført en optimaliseringsprosess. Det betyr at vi har lett etter løsninger som kan gi oss gevinster i både tid og penger, uten at det går utover kvalitet og sikkerhet. Jeg er glad for å kunne si at vi har funnet løsninger som gir besparelser på 500 millioner kroner, og som samtidig legger til rette for at dobbeltsporet og Drammen stasjon kan åpne i 2024, sier hun.

Bane NOR bygger om Drammen stasjon og dobbeltsporet til Vestfold først, og deretter Gulskogen stasjon.

- Det skal etableres en midlertidig togparkering (hensetting) ved Nybyen, ikke langt fra Drammen stasjon. Det betyr igjen at det ikke blir nødvendig å vende tog ved Gulskogen, noe som er en stor fordel for prosjektet. Den store gevinsten skjer ved at vi ikke trenger å etablere et nytt midlertidig signalanlegg i anleggsperioden, slik vi tidligere hadde forutsatt, men kan bruke det anlegget som allerede finnes, sier Hanne Stormo.

Store summer
Bane NOR arbeider med å etablere det moderne signalsystemet ERTMS som standard på jernbanen. Det betyr at et nytt signalanlegg måtte ha vært midlertidig, siden den oppgraderte Vestfoldbanen skal bruke ERTMS, og ville ha medført ekstrakostnader på rundt 500 millioner kroner.

- Det er snakk om virkelig store summer når vi bygger jernbane. Vi i Drammen leter etter smarte løsninger og kostnadsbesparelser hele tiden, og det ser vi effekten av nå. Jeg er stolt av kollegene mine, som gjør det de kan for å bygge mer jernbane for pengene, sier Stormo.