Dermed var de siste 54,5 kilomtrene av den mer enn 72 mil lange Nordlandsbanen åpnet. Det første godstoget kom imidlertid til Bodø 1. desember 1961 og banen hadde midlertidig godstrafikk den første tiden. Nordlandsbanen ble åpnet parsellvis nordover og første delstrekning var Hell - Levanger i 1902. Til Sunnan nord for Steinkjer kom banen i 1905 under navnet Hell - Sunnanbanen. Grong ble nådd i 1929, Mosjøen i 1940 og Mo i Rana i 1942. Under krigen satte tyskerne mye energi inn på å forlenge Nordlandsbanen nordover. Ved hjelp av en kynisk utnyttelse av krigsfanger ble baneanlegget satt i gang oppover Dunderlandsdalen, Saltfellet, Salten og også nord for Fauske. Tyskernes planer gikk først ut på en bane helt til Kirkenes, men senere skulle banen gå til Drag i Tysfjord med ferjeforbindelse til Narvik. Baneanlegget nord for Fauske ble aldri tatt i bruk. Nordlandsbanen åpnet til Lønsdal i 1947, Saltdal (Røkland) i 1955, til Fauske i 1958 og endelig til Bodø i 1962. Banen fikk lokaltrafikk mellom Rognan og Bodø først i 2001.
- Nøkkelord
- Import