Dronninglunden

Med eksklusive materialer, smarte løsninger og høy miljøstandard har Oslo S Utvikling og AF Byggfornyelse bygd 138 nye leiligheter i prosjektet Dronninglunden i Bjørvika.

FAKTA

Sted: Oslo

Prosjekttype: Leiligheter og næringslokaler

Bruttoareal: 17.934 kvadratmeter

Byggherre: Oslo S Utvikling

Totalentreprenør: AF Gruppen

Kontraktsum eksklusive mva: 407 millioner kroner

Arkitekt: LOF Arkitekter

Landskapsarkitekt: Grindaker

Interiørarkitekt: Metropolis Arkitektur & Design

Rådgivere: RIB: Dr.Tech. Olav Olsen l RIA: Multiconsult l RIV og RIE: AF Energi & Miljøteknikk l RIBr: Fokus Rådgivning

Underentreprenører og leverandører: Råbygg: Con-Form l Tømrer: EFC Norge og Eiqon Bygg l Fasade: Naturstein Montering l Solavskjerming: Vental Hunter Douglas l Rekkverk: Glass og Metall l Taktekking: Protan Entreprenør l Stillas: Christiania Stillas l Vinduer og skyvedører: Gilje l Fundamentering: Kynningsrud Fundamentering l Betongarbeider: Stenseth & RS l Blikkenslager: A. Hansen l Grunnarbeider: Stole l Utomhus: Steen & Lund l Kjerneboring: Mimax l Elektro og ventilasjon: Bravida og Enso l Sprinkler: Tore Eide l Propananlegg: Alfa Olis l Fjernvarme: Fortum l Avfallsanlegg: Envac l Heis: Kone l Maler: Malermester Buer l Branntetting: Albanor l Stålarbeider: Rostech l Alarm/sikkerhet: Elotec l Kjøkken og garderobe: HTH l Himlinger: Rovik Montasje l Badekabiner: Probad l Parkeringsanlegg: Multiparking l Lås og beslag: Aker Lås og Nøkkel l Ytongvegger: DRV Entreprenør l Epoxybelegg: Norsk Epoxy l Parkett: Parkettpartner Ståldører: Rapp Bomek l Innerdører: Swedoor l Byggevarer: Optimera

Det nye boligprosjektet Dronninglunden ligger sentralt i Bjørvika ved siden av Stasjonsallmenningen, som strekker seg gjennom Barcode og ned til fjorden.

Det hesteskoformede bygget består av 1.385 kvadratmeter med næringsarealer i første etasje, og 11.805 kvadratmeter med 138 leiligheter fra andre til åttende etasje.

Det er også kjellerarealer på 4.744 kvadratmeter, med boder og garasjeanlegg.

– Leilighetene varierer i størrelse fra 40 kvadratmeter til 174 kvadratmeter. Det er to til femromsleiligheter, som varierer i pris fra 5,4 millioner til over 15 millioner kroner. De fleste boligene er solgt, sier projektleder Hege Vinjevoll i AF Gruppen, som er totalentreprenør.

Utsikt mot Barcode og Oslofjorden

Byggherre er Oslo S Utvikling, som i en årrekke har vært en sentral aktør bak den massive utbyggingen i Bjørvika. Bygget, som er tegnet av LOF Arkitekter AS, ble ferdigstilt i november, og boligene ble flyttet inn i samme måned.

– Dronninglunden skiller seg ut på flere måter. Det er et eksklusivt bygg med mange gode kvaliteter, både innvendig og utvendig. Bygget har fått en fin fasade av lys stein og oljet eik. Det brukes også mye glass, blant annet store flater med buet glass som både er dyrt og omfattende å montere. I oppgangene er det lagt tepper på gulvene, og heisen og rekkverket på trappene er gullfarget. Målet er å skape et eksklusivt preg, og gi beboerne det lille ekstra, sier anleggsleder Bo Christian Trollsås i AF Gruppen.

Utomhusarbeidene er også fullført, og består av både et gårdsrom og en takterasse med utsikt mot Barcode i en retning og mot Oslofjorden i den andre.

– På takterrassen er det bygd alt fra solsenger og pergola av royalimpregnert tre til blomsterbed med blant annet jordbærplanter. Det er også bygd opp et fint gårdsrom med benker og blomsterbed med mange ulike planter. Der er det også benyttet en blanding av gjenbrukte gatestein fra ulike steder i Oslo og ny stein, sier han.

BREEAM-sertifisert

Innvendig har kundene kunnet velge mellom to interiørkonsepter. Det ene heter Lunt, hvor leilighetene skal oppleves som lune med duse, nøytrale farger og kvalitetsmaterialer. Det andre konseptet heter Luftig, hvor leilighetene skal oppleves som lyse og romslige med lyse fargevalg.

– Det brukes mye lys eik og lyse farger i leilighetene, i tillegg til store vinduer som strekker seg fra gulv til tak. Målet er å gi boligene en eksklusiv stil. De er også utstyrt med moderne kjøkken fra HTH og bad fra Probad. Samtlige leiligheter har balkong eller terrasse. I tillegg er tilbys det mange smarthus-tilvalg, for å skape mest mulig moderne hjem, sier Trollsås.

Det har generelt vært mye fokus på smarte løsninger i byggeprosjektet. I kjelleren er det installert et automatisk parkeringssystem, som heter Multipark. I tillegg varmes bygget opp med fjernvarme, noe som frigjør betydelige mengder strøm. Løsningen som tas i bruk er en kombinasjon av fjernvarme, varmepumper og bruk av boligens eget varmtvann.

Dronninglunden er også BREEAM-sertifisert med nivå Very Good, som blant annet betyr at det stilles strenge krav til både inneklima, lys- og lydforhold, energiøkonomisering og bruk av miljøvennlige materialer.

– Prosjektet skiller seg også ut fordi vi har jobbet mye med digitalisering og nye metodikker, blant annet LEAN og VDC. Det har vært spennende, og vi lært mye underveis i byggeprosessen, sier Trollsås.

Mange aktører i Bjørvika

Byggeprosessen startet opp sommeren 2017. Vinjevoll forteller at første milepæl i prosjektet var at pelearbeidene var ferdige samme høst.

– Deretter var betongarbeidene i kjelleren ferdige våren 2018. Råbygget over bakken var ferdig før jul 2018, mens innvendige arbeider var ferdige november 2019, sier hun.

Vinjevoll og Trollsås sier hovedutfordringen under byggeprosessen har vært å koordinere arbeidene mellom ulike aktører i Bjørvika.

– Det dukker alltid opp noen uforutsette utfordringer, men det tøffeste for oss har vært å holde fremdriften. Vi bygger i et område som utvikles til en ny bydel. Det er mye som skjer samtidig i Bjørvika, og det skaper ulike utfordringer. Det er blant annet mange sideentreprenører, som jobber med bolig- og infrastrukturprosjekter rundt oss. Vi har jobber mye med å koordinere arbeidene best mulig, slik at vi ikke er til hinder for hverandre. Det har vi fått til med god dialog, sier Trollsås.

– Samtidig har det vært utfordringer knyttet til innfartsåren vår til byggeplassen. Det ble lagt infrastruktur som rør og strømledninger i veien samtidig som vi skulle bruke den som riggvei. Det har skapt utfordringer logistikkmessig. Likevel har vi klart å komme i mål til avtalt tid, og det er vi fornøyde med, legger han til.


Flere prosjekter