Ordfører Hanne Tollerud (AP) i Moss fyrte torsdag av den første salven for ny togtunnel under Moss. Foto: Bane NOR

Sprengte første salve for ny jernbanetunnel under Moss

Ordfører Hanne Tollerud (AP) i Moss fikk æren av å fyre den seremonielle første salven på den nye jernbanetunnelen under Moss.

Bane NOR skal bygge ti kilometer med dobbeltspor gjennom Moss, fra Sandbukta i Moss i nord til Såstad i Rygge i syd.

Jobben inkluderer blant annet to jernbanetunneler på henholdsvis 2,7 kilometer og 2,3 kilometer samt ny stasjon i Moss. Hovedentreprenør for underbygningsarbeidene er MossIA, et arbeidsfellesskap mellom Acciona Construccíon og Implenia Norge AS.

Det var ordfører Hanne Tollerud i Moss som fikk æren av å fyre av den første salven.

Jarle Rasmussen, prosjektsjef for Bane NOR, er godt fornøyd med at man nå er i gang med hovedarbeidene.

– Vi har brukt tiden frem til nå med klargjøring av arealer og omlegging av spor slik at togtrafikken kan gå uhindret av anleggsarbeidene frem til nytt dobbeltspor kan tas i bruk om fem år. Og i et så langt løp som vi er gjennom er det viktig å stoppe opp og markere de viktige milepælene. Vi har hatt en flott dag sammen med våre samarbeidspartnere MossIA og spesialinviterte gjester, uttaler han i en pressemelding fra Bane NOR.

Ikke minst syntes han det var hyggelig å få besøk av noen av de nærmeste naboene til anleggsområdet.

– Tilbakemeldingene er at de har satt pris på å bli med oss inn på riggområdet og se hva vi gjør i forbindelse med tunneldriving og sprengning. Det er krevende å bygge jernbane gjennom en by og et godt forhold til naboene er viktig. Vi skal gjøre det vi kan for at ulempene skal bli minst mulig, understreket han.

Bane NORs prosjektorganisasjon i Moss og hovedentreprenør MossIA er nå i gang med hovedarbeidene for nytt dobbeltspor gjennom Moss. Foto: Glenn Lund, Bane NOR

– Vi i MossIA - som er et arbeidsfellesskap mellom Implenia Norge AS og Acciona Constructión SA - skal gjøre vårt ytterste for å levere prosjektet på en trygg og sikker måte til BaneNOR og befolkningen i Moss og Rygge, uttaler prosjektleder Carsten Rosskamp i meldingen.

Det er på det rene at prosjektet har vært omstridt i Moss. I september ble det klart at styret i Bedre Byutvikling Moss vil gå til søksmål mot Kommunal- og moderniseringsdepartementet i forbindelse med reguleringsplan for nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad.

Nytt dobbeltspor og ny stasjon skal etter planen stå ferdig i desember 2024.