Arbeidere som bygger den nye Varoddbrua i Kristiansand står her på den nye brua som skal være helt ferdig i oktober 2020. I bakgrunnen den gamle brua fra 1956 som til neste år skal rives og bli historie. Foto: Statens vegvesen

Varoddbrua sammenkoblet

Siste støp i brukassa ble utført onsdag og brua er nå koblet i full lengde over Topdalsfjorden i Kristiansand.

– Det er nå mulig å gå tørrskodd fra Søm til Varoddsiden over den nye brua, sa en tydelig stolt og fornøyd prosjektleder Jan Helge Egeland i Statens vegevesen til gjengen som var samlet for å markere at nå var brua koblet sammen til ett.

Arbeidene med Varoddbrua startet i april 2017. Dette var å sprenge under vann i fundamentgrop i akse 2 som ligger nærmest Søm. Fundamentene til brua ble støpt som senkekasser i tørrdokk på Andøya i Vågsbygd, og deretter ble alle 3 senkekasser slept bort til fundamenteringsstedene her i fjorden. Når fundamentene var plassert på havbunnen så startet arbeidene med søyler og søylehode. Først i akse 2, deretter i akse 3 og til slutt akse 4, melder vegvesen.no.

– På en dag som denne vil jeg spesielt takke arbeiderne som har utført forskaling, armering og støpearbeidene ute på brua. Vi er svært godt fornøyd med resultatet slik det nå har blitt, sa Egeland.

Prosjektleder fra entreprenøren PNC Norge, Martin Schweizok, benyttet også i sin tale anledningen til å skryte av alle involverte så langt, og spesielt alle arbeiderne som står på og legger igjen stor innsats daglig på anlegget.

Det gjenstår mye arbeid igjen før brua står helt ferdig i oktober 2020.