Illustrasjon: Bane NOR/NorconsultIllustrasjon: Bane NOR/NorconsultIllustrasjon: Bane NOR/NorconsultIllustrasjon: Bane NOR/NorconsultIllustrasjon: Bane NOR/NorconsultIllustrasjon: Bane NOR/NorconsultIllustrasjon: Bane NOR/NorconsultIllustrasjon: Bane NOR/NorconsultIllustrasjon: Bane NOR/Norconsult

Slik blir nye Drammen stasjon

I 2024 får Drammen en ny stasjon med direkte tilgang fra bybrua og elvepromenaden til plattformene.

Det skriver Bane NOR i en pressemelding på sine nettsider.

– Vi skal få til et vesentlig løft. Dette vil gi passasjerene flere avganger, kortere reisetid og et mer pålitelig togtilbud. Samtidig skal vi bidra til sentrumsutviklingen, sier prosjektsjef Hanne Stormo i Bane NOR.

Fra den nye bybrua vil det være atkomst ned til alle plattformene på den nye stasjonen. Også fra elvepromenaden vil reisende kunne spasere rett inn på den nordligste perrongen. Området åpnes opp, samtidig som store arealer frigjøres og kan brukes til byutvikling, skriver Bane NOR.

Dette gjelder blant annet arealet rett vest for stasjonen, ved elvebredden.

– Her planlegges det parkområde og et næringsbygg, forteller Stormo.

Byutvikling

I byggefasen skal et stort område i Nybyen brukes til midlertidig togparkering. Når stasjonen står ferdig i 2024, frigis området til grønn byutvikling, heter det i pressemeldingen.

– Vi bidrar til transformasjonen av Drammen. Stasjonen blir estetisk vakrere, den nye bybrua blir et blikkfang og en livsnerve i bylivet. Samtidig åpner vi opp for grønn, klimavennlig fortetting og byutvikling i områdene rundt stasjonen, sier Stormo.

Planlagt ferdigstillelse i 2024

Forberedende arbeider starter til sommeren, med planlagt start på hovedarbeidene påsken 2022. Arbeidet går blant annet ut på å heve hele stasjonsområdet 40 centimeter for å flomsikre området. I tillegg vil plattformen bli forlenget til 350 meter, og etter ombyggingen vil det være plattform til alle de seks sporene.

– Drammenserne kommer til å merke at vi bygger. Særlig fra påsken 2022 til vi er ferdige høsten 2024 vil folk oppleve ulemper. Vi skal være konkrete i vår informasjon slik at vi er mest mulig forutsigbare for våre omgivelser, sier prosjektleder Eirik Korsnes.

I 2022 skal dagens bybru rives. Det vil komme en midlertidig gang- og sykkelvei over elva mens Bane NOR bygger deler av den nye brua over stasjonsområdet. Dette skal stå klart i 2024, heter det i pressemeldingen. Drammen kommune bygger hoveddelen av brua, fra elvebredd til elvebredd, og gjør seg ferdige i 2025.

De store arbeidene på Drammen stasjon skal etter planen utføres i årene fra 2022 til 2024, slik at det nye dobbeltsporet på Vestfoldbanen kan tas i bruk ved utgangen av 2024.