Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Statens vegvesen tester tørris til tunnelvask

Testen viste at tørrisen fungerte bra på teknisk utstyr, som koblingsskap og kamera. Foto: Stein Risstad Larssen/Statens vegvesen

Publisert: 26.11.2019 08:03.

Renhold av tunneler gir skittent og forurenset vann. Kan rykende tørris bli et supplement til renholdet?

  • Nasjonal rassikringsgruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging

  • Fare for nye ras fra fjellparti - E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke

  • BNL: - Opplæringslovutvalget foreslår omfattende endringer

  • Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

Nettleder

Spennende strukturendringer på gang

Les også:

  • Viktig gjennomslag for byggenæringen
  • Nå skal det regnes på tidenes utbygging i Norge
  • Store endringer for bemanningsbransjen
  • En ny hverdag venter de ansatte i Statens vegvesen
  • Permitteringer i anleggsbransjen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Erik Dale

«Orgkulnisasjongatur»
Les mer

Les også:

  • Digitalisering av byggenæringen, hvorfor er det så viktig at lederne engasjerer seg?
    Jon Karlsen
  • Det norske bygge- og anleggsmarkedet fortsatt en mygg i europeisk målestokk
    Bjørn-Erik Øye
  • Skitne penger i bygg og eiendom?
    Av Tor Dølvik Spesialrådgiver i Transparency International Norge
  • Løft blikket - selv mindre fag gir store ringvirkninger
    Ane Dyrnes
  • Innlegg: MVA-påstander i strid med gjeldende rett
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nasjonal rassikringsgruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging
  • Fare for nye ras fra fjellparti - E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke
  • BNL: - Opplæringslovutvalget foreslår omfattende endringer
  • Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta
  • Statens vegvesen har solgt 135.000 kubikk steinmasser Nye Veier vil bruke i E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen
  • Innlegg: MVA ved omtvistede krav - misforståelser og avklaringer
  • Får 14 millioner til å skape utslippsfri byggeplasser
  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • Nedbemanning ved NorStone – inntil 15 ansatte blir berørt
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skøyen Atrium III

Flere prosjekter

  • Tordenskiold Brygge
  • Røros vgs
  • E18 Rugtvedt - Dørdal
  • Finansparken Bjergsted
  • Akershøyden
  • Labo
  • Lyngen
  • Klosterøya Vest
  • Gåseid Terrasse
  • Mikkelsveien 34
  • Quality Hotel River Station
  • MAX-bygget
  • Dronninglunden
  • Dikeveien 45
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

Flere kontrakter

  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • AF Gruppen får nytt Ørland-prosjekt
  • J.I. Bygg bygger ut på Ås videregående skole
  • Syljuåsen bygger ny fabrikk for Trox Auranor på over 13.000 kvadratmeter
  • AF Gruppen utvider AI-avtale med Spacemaker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Markerte et kvart århundre med Våtromsnormen

  • Maskinfører i cowboybransjen

  • I Åke Larson Construction fortsetter festen 15 år etter at selskapet forsvant

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
28.01 Enovakonferansen 2020
29.01 Betongindustridagene 2020
04.02 Byggavfallskonferansen 2020
18.02 bautec 2020
23.03 buildingSMART International Standards Summit 2020
25.03 Byggedagene 2020
04.09 Vi Bygger Bergen 2020
21.10 Norsk Betongdag 2020
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Sprenger første salve for ny jerbanetunnel under Moss

  • Jarle Edgar Gausen nytt æresmedlem i NFF

  • Bygger med elementer

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Veinettet i Norge går blant annet gjennom omtrent 1.100 tunneler. Disse tunnelene må driftes for å være trygge og forutsigbare reiseveier for trafikantene. For å bevare utstyr, sikt og lysforhold, vaskes tunnelene jevnlig. Flere ganger i året vaskes de aller viktigste tunnelene med høy- eller lavtrykksspyling, ofte med såpe og kjemikalier for å få de rene nok.

– Vi har veldig mye elektronisk utstyr i tunneler i dag. Det må holdes rent for at det skal virke og ha lengst mulig levetid. En tunnel full av støv fra veibanen gir dårlig sikt, gir en dårlig opplevelse og reduserer trafikksikkerheten. Det er viktig at for eksempel skilt og vegoppmerking vises godt, og at kameralinser er reine til overvåkingen, sier Kjell Haukeberg, senioringeniør i Statens vegvesen til vegnett.no.

Miljøvennlig
– Ulempen ved rengjøringen er at det medfører en del avrenning av vann med såpe eller andre kjemikalier som ikke er miljøvennlig. Det ønsker vi å få gjort noe med, vi vil jo helst drive bærekraftig, sier Haukeberg.

Det er en av grunnene til at han leder et prosjekt hvor man skal vurdere ulike vaskemetoder – med mål om å beskrive de beste metodene for å redusere mengden vann, såpe og mest mulig av partikler og forurensinger i forkant av selve vasken. Resultatet av dette prosjektet skal brukes i videre arbeid med å planlegge renseløsninger for eksisterende tunneler som skal oppgraderes i kommende år. Resultatet vil også være relevante i planleggingen av renseløsninger for nye tunneler.

I hovedsak skal det foretas en gjennomgang av eksisterende kunnskap og erfaringer på området samt foreta en sammenligning av tradisjonell vask og en ny aktuell rengjøringsmetode ved av bruk av tørris.

Iskald test
I forrige uke var Statens vegvesen på en test med tørris i Strindheimtunnelen i Trondheim da Nippon Gass og Blastit demonstrerte nye rengjøringsmetoder.

– Vi fikk se en metode som går ut på at de blåser knust tørris på overflatene. Dette gir tørt støv som faller på bakken og kan feies opp etterpå, men som også gir nye utfordringer som for eksempel svevestøv, forklarer Haukeberg.

Til og med inne i de relativt ømfintlige elektronikkskapene ble støv og skitt blåst bort med tørris, uten skade på utstyret.

– Dette kan ha noe for seg. Vi har fått sett metoden og lært en god del i løpet av denne demonstrasjonen, sa Haukeberg etterpå, og vi ser at det kan fungere svært godt på en del mindre overflater, sier han.

Utvikling
Metoden er under utvikling. Foreløpig er selve sprøyteutstyret beregnet til å brukes for hånd.

– Dersom denne metoden skal kunne brukes til å rengjøre større overflater i tunneler, vil det være behov for å utvikle utstyr med større dimensjoner og kapasiteter, avslutter Haukeberg.

Nøkkelord:

Anlegg, Tunnel, Statens vegvesen
Steinras på E18 

Fare for nye ras fra fjellparti
- E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke

Ras 

Nasjonal rassikrings-gruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging

 

EBA reagerer på anskaffelsesprosessen for ny idrettshall i Stryn – idrettslag mener Kulturdepartementet ga innspill om entreprenør

 

Nedbemanning ved NorStone

– inntil 15 ansatte blir berørt

 


Taket ditt er mer verdifullt enn du tror

 

AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt

 

Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen