Foto: Statens vegvesen

Innbyr rådgivere til å utarbeide reguleringsplan for E18 Ramstadsletta - Slependen

Statens vegvesen inviterer rådgivere til å gi tilbud på å utarbeide reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Slependen. Planen omfatter ny E18, ny lokalvei, egen bussvei og en høystandard sykkelløsning.

– Det er en stor og omfattende plan vi arbeider med. Vi har satt frist for innlevering til 29. januar, og håper å ha på plass en rådgiver før påske neste år, sier planleggingsleder Bjørn Nyquist til vegvesen.no.

Planarbeidet med dette store prosjektet vil pågå mesteparten av 2021 og 2022. Så skal den godkjennes i både Asker og Bærum kommuner, og så håper man å ha en ferdig plan vedtatt i 2023.

Prosjektet E18 Ramstadsletta-Slependen er en del av E18 Vestkorridoren, som omfatter E18-korridoren mellom Lysaker i Bærum kommune og Drengsrud i Asker kommune.
Statens vegvesen peker på at E18 vestover fra Oslo er i dag en av landets mest belastede veier, med mye kø og problemer for både buss og bil. Køene gir forsinkelser for kollektivtrafikken og et tidstap for veitransporten som er av stor økonomisk betydning for samfunnet.

– Det mangler også lokalveier som kan dekke det lokale reisebehovet. Eksisterende E18 har funksjon som både hovedvei og lokalvei, der det er relativt kort avstand mellom kryssene. Dette gir et komplisert kjøremønster der det ofte oppstår lokale flaskehalser, og svært ujevn avvikling og fart. Dette resulterer i uhell og ulykker, skriver etaten.

Det går en viktig sykkelforbindelse med varierende standard langs strekningen.